18. des
SA NEI: Frp, H, KrF og V stemte i Stortinget i desember 2011 enten nei til dobbeltspor Espa-Minnesund eller for å utsette det på ubestemt tid.FOTO: ROLF BERNTSEN
 
B-partiene har bremset dobbeltsporet mye
Frp, H, KrF og V har gjort mye for å forsinke dobbeltsporet på Dovrebanen. Vil de nå slutte med det, er det svært gledelig.

Publisert: 07.des.2017 10:38
Oppdatert: 07.des.2017 10:53

De fire borgerlige partiene sjokkerte i Stortinget i desember 2011 hele Innlandet. Da sa Fremskrittspartiet nei til dobbeltspor Espa-Minnesund. Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti stemte for å utsette prosjektet på ubestemt tid. Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet brukte flertallet sitt for å få vedtatt og bygd den 17 km lange parsellen.

Da Stortinget i juni i år behandlet Nasjonal transportplan 2018-2029, sørget de fire B-partiene for at parsellen Åkersvika-Hamar ble flyttet fra indre til ytre intercity. Dermed blir det mye vanskeligere å få penger til dobbeltspor der, og faren for mer utsettelse øker kraftig I oktober måtte Bane Nor stoppe det forberedende arbeidet på Espa-Sørli og Venjar-Eidsvoll-Minnesund, og utsette vedtaket om anleggsstart på strekningene på ubestemt tid. Det skyldtes at regjeringa Solberg (H, Frp) i statsbudsjettet foreslo for lite penger til prosjektene.

I et svar til Anette Trettebergstuen (Ap) skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det tar tre år å tilleggsutrede og vedta ny banetrase i Hamar. 11. august lovte kommunalminister Jan Tore Sanner (H) at det skulle skje før jul i år.

Solvik-Olsen forsikrer i et svar til meg i HA 5. desember at regjeringa står på for å få dobbeltspor til Åkersvika i 2024. Han opplyser også at anleggsstart Venjar-Eidsvoll-Minnesund blir i 2018, men at byggearbeidet Espa-Sørli utsettes for å gjøres samtidig med Sørli-Åkersvika. Før opplyste han til Stortinget at anleggsstart Espa-Sørli ville bli i 2018.

Statsråden nevner ikke noe om når dobbeltsporet skal nå Hamar og legges videre nordover. Han ser ellers ut til å stå ved at den nye prosessen for dobbeltspor i Hamar tar tre år. Alt i alt hevder jeg derfor at det var rett av meg å skrive i HA 28.november at dobbeltsporet på Dovrebanen er i det blå. Jeg håper likevel Solvik-Olsen og B-partiene slutter å bremse dobbeltsporet her, og at jeg dermed tar feil.

Jeg minner om at Solvik-Olsen i innlegget i HA avviser at det går an å konkludere hastig i saken om ny bane. Det er et kraftig svar til blant andre ordfører Einar Busterud (BBL) som utrolig nok vil at regjeringa først skal vedta banetrase som prinsipp for så å utrede saken.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no