19. sep
Illustrasjon: Figuren viser vår «enda mer senkede kulvert». Øst for A er den åpen og beskyttet av 2m høye glassvegger. Vest for A er den lukket med et tak som når sommervannstand ved B. Ved C kan den få dybden 4,3 m under vann. Konturene av den gamle strandlinja og Skibladnerbrygga skimtes med svakere trykk.
 
Mens vi venter på Bane NOR
I juni 2017 kom Bane NOR (BN) med den såkalte «senkede kulvert», som var en stor forbedring av forslaget deres fra 2016.

Publisert: 06.sep.2018 15:46
Oppdatert: 06.sep.2018 16:07

De har fjernet den høyeste delen av taket over sporet gjennom Hamarbukta, senket plattformområdet og endret innfestingen av kjøreledninger i kulverttaket. De oppga at dette førte til at taket ble 3,9 m lavere. I tillegg har de helt droppet å bygge ut Hamarbukta med blokker. De mener disse endringene vil gi et pristillegg på 100 mill. i forhold den opprinnelige kulverten noe som igjen var 900 millioner dyrere enn den nå forkastede bruløsningen.

I HA 6. september refereres Lars Eides orientering til formannskapet. Her bekrefter han rykter om at BN også skal utrede en kulvert uten lokk helt bort til Bryggeriundergangen. Etter at bru-alternativet ble forkastet, er dette sikkert ment å bli det billigste alternativet, en bunnversjon å sammenlikne de aldre alternativene mot. Men denne løsningen vil stenge Koigen ute som ved dagen spor, og Hamarbukta blir etter vår mening ødelagt.

Men at BN sier de vil utrede en enda mer senket kulvert, oppfatter vi som positivt for byen. Vi har tidligere hevdet at en slik ytterligere senkning kan oppnås ved noen relativt enkle forbedringer av kulvertforslaget fra 2017. Der er senket plattformområde allerede tatt med, men i tillegg kan plattformene flyttes tilbake dit de ligger i dag. Dette oppnås ved å legge det nye sporet inntil det gamle over Åkersvika, men på østsiden i stedet for på vestsiden. Da kan kulverten senkes ytterligere 3m. Ved i tillegg å endre den vertikale kurvaturen idet sporet går fra plattformene til en fast helning på to prosent, kan en få sporene enda 1,3 m ned før en når vestkanten av Hamarbukta.

Dette gjør det mulig å til sammen senke kulverten i vestkanten av Hamarbukta med hele 4.3m. Kulverttaket vil da der komme på 120 moh, eller 3m under sommervannstand. Det er nesten slik at Skibladner kan kjøre over (den stikker 1,7m dypt). Skissen over viser noe av dette.

Vi skal her ikke komme inn hva som kreves for å få et akseptabelt øst-alternativ, men vi legger merke til at BN ikke vil utrede sporet lagt under Vangsvegen i Øst. Da vil sporet i stedet gå på en høg bru over 4-feltsvegen, og da kan det ikke bli mye igjen av kulverten under Børstad og Tommelstad. Vi kan heller ikke la være å nevne behovet for parkeringsplasser hvis Vikingskipet i framtida skal satse på 23–25-tusen publikummere på store konserter.

Til så lenge venter vi på forhandlingene med Bane Nor – på nye utregninger og vurderinger av både øst og vest. Vi håper de utvikler sitt forslag for vest i retning av vår skisse. Den viser at Koigen kan bli tilbakestilt og oppgradert, Hamarbukta vernet og kontakten mellom byen og Mjøsa godt ivaretatt uten utbygging langs strandsona i sentrum.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke