22. jan
 
Action, drama og mer moro fra Omberg
Gjør klar for action, drama og moro – og på toppen av kransekaka kan vi få den elleville historien om bergingen av den norske gullreserven under krigen. Hamarsingen Kjetil Omberg (43) har kalenderen fylt opp.

Publisert: 27.des.2017 14:35
Oppdatert: 27.des.2017 14:52

Og får Omberg det som han vil, og det kan veldig fort skje, så er filmplakaten for «Gulltransporten» fylt med Hamar-navn; med Henrik Martin Dahlsbakken som regissør, Anders Baasmo Christiansen i en stor rolle og Stig Hjerkinn Haug og Kjetil Omberg selv som investorer og produsenter.

Og som mer godteri, ekstra spennende for filmfolk på Hamar, har Omberg en internasjonal spillefilm om Kirsten Flagstad på blokka.

Men først er det «Norske byggeklosser», i en ny versjon, med Atle Antonsen, Anders Baasmo Christiansen og Ine Jansen. Med premiere i februar. En film Kjetil Omberg har store forventninger til. Ikke ubegrunnet, om noen skulle tro det. Omberg er etter hvert en svært rutinert herremann i norsk filmindustri. Han har flere suksesser bak seg, som «Død snø» (2009), med 140.000 billetter bare i Norge og internasjonal stas, «Tina & Bettina–The Movie» (2012) med 200.000 solgte billetter, og han var også inne i «Dyrene i Hakkebakkeskogen» (2016) med 435.000 solgte billetter. For å nevne noen.

«Norske byggeklosser» har Anders Baasmo Christiansen tippet som en film som selger 300.000 billetter, og kanskje drømmer Kjetil Omberg om enda mer.

Norsk bølge

Fra årtusenskiftet har norsk film tatt seg ut av et fælt rykte, og Kjetil Omberg har vært med på reisen, også kalt «Den norske bølgen».

– Med filmene «Detektor», «Uno» og «Buddy» tok norsk film seg ut av elendigheten. Publikum fikk filmer som angikk dem. I andre land var nasjonale filmer populære, men ikke i Norge. Norsk film hadde en markedsandel på under fem prosent. Et kulturløft med Ap og Trond Giske ga nye muligheter, sier Kjetil Omberg, som har hatt og har roller innen distribusjon, finansiering og nå mer og mer som produsent. I Norge også kjent som en som hjalp de som ikke slapp gjennom nåløyet i kampen om statlig finansiering.

– Folk kom med halvferdige filmer, prosjekter som i utgangspunktet ikke hadde en sjanse. Og vi tenkte, «hvordan kan vi hjelpe disse inn til kinovisning?» Jeg syntes det var spennende, jeg hadde kunnskapen – og jeg var nok heller ikke tålmodig nok til den klassiske filmproduksjonen som tok to til fire år gjennom den statlige finansieringsmodellen.

Det store gjennombruddet kom da Kjetil Omberg traff en kar som het Tommy Wirkola. Han var utdannet i Australia og kjente ingen i det norske filmmiljøet.

– Jeg var så heldig at jeg så talentet–og jeg ble med på lasset; med «Kill Buljo» – og etter hvert «Død snø»-prosjektet.

Pantsatte huset

Nazisplatterkomedie, det slo an. Ikke bare i Norge, men internasjonalt. Filmene «Død snø» (2009) og «Død snø 2» (2014) selger fortsatt, sistnevnte spiller fortsatt inn årlig mellom to og tre millioner i kassa til de norske gutta.

– Norsk film uten statsstøtte handler om stor risiko. Hva med deg, har du pantsatt huset?

– Ja, det har jeg gjort. Det er ikke noe jeg er stolt av, men det ble gjort av nødvendighet. Ikke noe å anbefale.

– Men det gikk bra?

– Jeg har kommet meg gjennom det, men det har vært noen tunge kneiker. Noe jeg helst vil prøve å unngå i framtiden.

Året – 74

«74 Entertainment» står det på døra til kontorlandskapet hvor Kjetil Omberg og partneren Jørgen Storm Rosenberg holder til. De er begge født i–74, derfor akkurat det tallet. Kollegaen Jørgen Storm Rosenberg har, som Omberg, en sterk cv; som blant annet produsent for Beatles (2014), «Tina & Bettina» (2012), «Reisen til julestjernen» (2012).

Nå er det disse gutta som gir oss den nye versjonen av «Norske byggeklosser».

– Hva er følelsen? Hvor godt kommer filmen til å selge?

– Magefølelsen er god, det har den vært lenge. Vi har vist den til kinosjefene, de likte den. Og filmen er prøvevist til et representativt utvalg. Jeg håpet publikum ville elske filmen, og det gjorde de. Overraskende var det at også de yngre likte filmen, de har jo i utgangspunktet ikke noe forhold til oppussing og parforhold.

Gullreserven

Det smeller, flammer slår opp og biler kastes rundt på skjermen på Kjetil Ombergs PC, og det er fengende musikk. Det er ikke vanskelig å forstå at det handler om actionfilm. En presentasjonssnutt om «Gulltransporten», satt sammen av eksisterende klipp – men mer enn fengende nok til at dette er noe vi vil ha mer av.

Norges gullreserve, femti tonn gull, måtte lures unna tyskerne. Vanlige folk stilte opp, sjåfører og fiskere, og veldig fort fortalt ble gullet fraktet til Amerika. Men i en helt vanvittig historie, på veg til Lillehammer, til Ålesund, nordover, til England, til Canada og til Amerika. Kun 297 tyvekroner i gull forsvant, visstnok da en kasse ble knust et sted under transporten.

Nå altså på film.

– En røverhistorie som vi har lyst til å fortelle på vår måte. Vi har søkt om statlige midler, vi vil ha Henrik Martin Dahlsbakken som regissør og vi ønsker oss blant flere Anders Baasmo Christiansen – og med Stig (Hjerkinn Haug) og meg, så blir jo dette et bra Hamar-prosjekt, ikke sant, hehe.

– Sjanger?

– En krigsfilm med glimt i øyet, kan vi si det …? Noe slik som «Kanonene på Navarone».

– Kan du si litt om Henrik Martin Dahlsbakken som regissør?

– Vi synes han er spennende, og han bør ikke fortsette å jobbe alene. Han blir bedre av å jobbe med flere, samtidig som han har sin metode. Vi har lyst til å gjøre andre ting med Henrik også.

Flagstad til filmen

Det finnes gode historier også på Hamar – og en av de beste er kanskje historien om Kirsten Flagstad. Hun som reddet New Yorks «The Met», Metropolitan Opera House, som ble urettmessig hengt ut med nazistempel – og som i dag regnes som en av de aller, aller største stemmer verden noen gang har hørt.

– Vi har ikke dårlig tid med dette prosjektet. Mange har prøvd, men det har vært litt kronglete. Det har vært snakket om en TV-serie, men vi tenker oss en internasjonal spillefilm, kanskje med utgangspunkt i New York-tiden. Sterk story, sterk dame, bein i nesa. Men som sagt, vi har ikke dårlig tid med dette prosjektet, kanskje vil det gå halvannet år før vi er i nærheten av noe.

Til Hollywood

Et megaprosjekt er «Slaget om Narvik», også et prosjekt på skrivebordet til Kjetil Omberg, et prosjekt sammen med Tommy Wirkola, som etter suksess med «Død snø»-prosjektene har gjort større jobber til og med i Hollywood.

Og til Hollywood bar det også med Kjetil Omberg tidligere i høst, med flere prosjekter i kofferten. Blant annet med historien om en amerikansk familie som tar over en gård i Norge, en gård hvor det bor en fjøsnisse, som absolutt ikke vil ha dem der. Og en film om tre tenåringer som er «lucky winners» av en ukestur til månen.

– Det er tid for norsk film i Amerika. Vi hadde flere møter, de vi møtte var positive. Den nordiske stilen er etablert, amerikanerne er blitt oppmerksomme, og de har funnet ut at det handler om mer enn «Nordic Noir».

Sover godt om natta

21. februar kommer «Merete» (Ine Jansen) og «Jens» (Anders Baasmo Christiansen) og Atle Antonsen i elleve forskjellige roller til oss – på kino – i Kjetil Ombergs 2018-utgave av «Norske Byggeklosser».

Det er tippet høye kinotall, noen har nevnt «Børning»-tall, og da snakker vi om noe slik som 400.000 solgte billetter. Produsent Kjetil Omberg har den gode følelsen. Han sover ikke dårlig om natta.

– Er 200.00 solgte billetter «break-even»?

– Lavere. Jeg er ikke urolig for denne.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no