21. mai
Grotesk Krim: Gard Sveen sender sin politihelt på søken etter en bisarr russisk sekt i «Blod i dans».
 
Rå og grotesk
Er det noen her i landet som skriver mer foruroligende grusom og grotesk krim enn Gard Sveen?

Publisert: 23.nov.2016 11:53
Oppdatert: 23.nov.2016 11:57

Gard Sveen (f. 1969) vokste opp i Hamar, og er nevø til forfatteren Karin Sveen. I 2013 debuterte han med krimromanen «Den siste pilegrimen», som ga ham en begynnersuksess av de sjeldne med 50.000 solgte og tildeling av både den norske Rivertonprisen og den skandinaviske Glassnøkkelen.

I fjor fulgte han opp med romanen med den illevarslende tittelen «Helvete åpent», om den tidligere læreren Anders Rask som er på en psykiatrisk sikkerhetsavdeling etter å ha tilstått flere drap. Men hva skjer når et lignende overgrep blir begått mens Rask fortsatt er innesperret?

svart

I årets roman «Blod i dans» fortsettes handlingen fra «Helvete åpent». Om den mørke grunntonen var framtredende i den forrige romanen, er den enda mer grunnsvart denne gangen. Undervegs må jeg nærmest sjekke med meg selv om jeg har lest en mer hemningsløst grotesk norsk krimroman enn denne. Og jeg greier ikke å tenke på noen.

For det er ikke småtterier Gard Sveen byr på. Galskapens og ondskapens forrykte landskaper har både utvidet seg og strammet seg til – enten de befinner seg på Magnor eller i Litauen.

Og skumlest er scenene fra Litauen. Når politi-antihelt Tommy Bergmann drar dit på jakt etter en russisk sekt med høyst frastøtende lemlestelsesritualer, skal det kanskje ikke så mye mer til før en stakkars leser tenker at nok får være nok. Men det bærer gjennom denne gangen også.

guffent

For Gard Sveen er en krimforfatter med sans for kraftfulle scener, galskap satt i system og gufne hytter som burde vært avstengt for godt. Men det er visst alltid et råttent kjellerrom igjen, der et offer kan være skjult.

Og noen ganger kunne en bare ønsket så innmari at forfatteren kunne vært litt snillere med romanens ofre. Men for den som er fanget i blodets dans, fins visst ingen nåde. Her utdeles envegsbillett til stupmørket, og ingen veg tilbake.

I parentes bemerket, har hedmarksforfatterne posisjonert seg godt ved ytterpunktene av høstens norske krim. Knut Faldbakken har markert seg som den nærmest snilleste gutten i klasa. Gard Sveen framstår med «Blod i dans» som den mest kompromissløst råeste.

Men den som ikke har lest «Helvete åpent», gjør nok smart i å lese den først. Ellers er det mange tråder som vil framstå som ganske så løse.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke