20. mai
Debutant: «Avsporet» er første roman fra Frøydis Finstad Gundersen fra Brumunddal og Hamar.
 
Søker egne spor
Språkgleden og skrivetrangen er både styrken og utfordringen ved Frøydis Finstad Gundersens debutroman «Avsporet».

Publisert: 16.nov.2016 13:21
Oppdatert: 16.nov.2016 13:23

Frøydis Finstad Gundersen (f. 1968) er oppvokst i Brumunddal, til hun flyttet til Oslo for å studere. Hun er utdannet jurist, og har blant annet jobbet i Brussel. For et par år siden flyttet hun fra Oslo til Hamar, hvor hun nå bor og skriver på heltid.

«Jeg hadde ikke noe tema, jeg ville bare skrive,» uttalte hun ved presentasjonen av boka i HA.

Men et tema utformer seg likevel i løpet av skrive- og leseprosessen, som framfor alt har med å søke sine egne veger, og kanskje også frigjøre seg fra det forventede.

på sporet av Proust

Hovedpersonen Hedda er den som tydeligst bærer framstillingen, med sin ustoppelige trang til å boltre seg i språket, og med sin stadige søken etter den skjønnlitterære boka hun drømmer om å skrive.

Ikke minst leter hun hos forfatteren Marcel Proust, forfatteren av romanserien «På sporet av den tapte tid». For visst er Hedda på sitt vis en avsporet, men romanen følger henne også på hennes søken i nye spor – enten det har gått noen forut og tråkket dem opp eller ikke.

De andre personene, Heddas storebror Herman og moren Helene er ikke like markante eller sentrale, men bidrar hver på sitt vis til å kaste lys over skrive- og søketematikken som er knyttet til Heddas virksomhet.

om å skrive

Men i kjernen er det en roman om å skrive det handler om; om å lete seg fram i språket etter både omveger og nye retninger. Hedda er den som søker, uten helt å vite hva, men det er i språket det skjer.

Derfor er det så viktig at romanen bæres av et språk som er stadig i bevegelse, som slynger seg og slenger på seg, som får leke seg og både vri seg og vrenge på seg. Og her er det tilsynelatende ingen som prøver å holde språket i øra; det får boltre seg så fritt det bare vil, kan en i hvert fall få inntrykk av.

Sterkere styring

Nå kan det nok også innvendes at en noe sterkere språklig styring kunne ha vært nødvendig for å klargjøre retningen iblant. For det er mye som skjer her, og Hedda er ikke redd for å slenge seg på nye utfordringer. Et noe lavere språklig tempo iblant, eller i hvert fall noen flere rytmeskift, kunne hatt en heldig virkning.

Men det er likevel et langt på veg imponerende debutarbeid det dreier seg om.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke