20. jan
Småbyliv: Fra venstre Jonas Jeremiassen Tomter, Ann Elin Lium, Rakel Kippersund, Kaia N. Lørum, Andreas D. Olsen, Philipp Stengele, Anne Oortwijn, Hillevi S. Larsson, Signe J.K. Larsson, Ferdinand S. Jaggi, Elen K. Frogner, Liv Elvira K. Larsson.BEGGE Foto: Hannah Nyhus Lørum
 
Har funnet nøkkelen til godt familieteater
Turnékompaniet har funnet nøkkelen til godt familieteater. Det viser årets romjulsteater «Soria Moria Slott».

Publisert: 21.des.2017 06:44
Oppdatert: 21.des.2017 06:51

Gjennom årene har Turnékompaniet utviklet stadig mer spennende og strøkne eventyrspill i sitt romjulsteater. Og årets «Soria Moria Slott» er nok et av de aller beste de har gjort, ikke minst fordi de har lyktes å skape balanse mellom småbarnestoffet og stoff for et voksent publikum. For å få til et familieteater, er en slik balanse helt avgjørende. Og «Soria Moria Slott» viser seg å være vellykket for både store og små.

Bustete troll

Onsdag var det generalprøve med inviterte barn i salen. De yngste ungene fikk mange spillopper å le av, men også litt å bli skremt av, som et særdeles bustete, snøvlete og vrøvlete trehodet troll. Det er litt som i romjulsteateret i fjor, at trollene er noe av det mest spektakulære.

Men hadde det vært flere voksne til stede, ville det nok vært ledd enda mer i salen. For stykket rommer også en god porsjon humor mer beregnet på et voksent publikum. Det gjelder ikke minst skildringen av den sleipe og sleskeste gründeren, investoren og eiendomsbaronen Rike-Per, som går inn for å lure til seg både prinsessa og slottet hennes.

Og visst er rammen eventyrlig, men det er en bra dose samtidskritikk i det også – i hvert fall sett med voksne øyne.

Spenning

Men spennende er det åkkesom. «Soria Moria slott» er kanskje ikke det enkleste eventyret å overføre til scenen, men kanskje nettopp fordi det er så åpent, inviterer det til artige nyskapninger. For Rike-Per er definitivt en rimelig moderne skikkelse.

I bunnen ligger likevel solide eventyr-referanser, inkludert den Askeladden-lignende Halvor, de tre prinsessene, den forviste kongen og tidenes trehodete troll, pluss mer aparte framtoninger som en snål snakkende hest. I tillegg kommer nyskrevet musikk og et dyktig ensemble. Om det ikke er et syngespill, er det i hvert fall et eventyrspill med sang.

Finner sin plass

Flere av sangene handler om å finne sin plass og sin rolle her i livet. Og det er dette som er den tematiske kjernen, og noe som de fleste skikkelsene sliter med. «Det må finnes en veg / til det som er meg», lyder som noe av et motto for forestillingen. Men det skal skje mye moro undervegs, før en finner denne vegen.

Terningkast: 5

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no