15. nov
 
Her er første spor av nye E6 i Åkersvika - og skisse over vegen helt til Moelv
Nye Veier er i full gang med å fjerne skogen langs E6 i Åkersvika. Om noen måneder starter byggingen gjennom naturreservatet.

Publisert: 09.feb.2017 14:52
Oppdatert: 10.feb.2017 07:50

Det er torsdag morgen, like på grensen mellom Stange og Hamar. Langs hovedvegen er det hektisk aktivitet. En gul skogsmaskin spiser seg målrettet gjennom vegetasjonen som et sultent dyr. De tykke trestammene knekker som saltstenger etter hvert som den brummende maskinen kravler sakte, men sikkert nordover i retning Midtstranda.

Hogsten er en del av forberedelsene som må til før man kan begynne å bygge ny, firefelts E6 på strekningen Kolomoen-Moelv. Hogsten i Åkersvika vil pågå fram til 15. mars. Når den tid kommer skal grøftene være rensket for trær og andre buskvekster som står i veien for vegen.

Arbeidet utføres av Mjøsen Skog, som tidligere i år sikret den lukrative avtalen verdt over sju millioner kroner. Lierhagen Skogsdrift er underleverandør.

LES OGSÅ: Nye Veier overkjører vegvesenet.

Strenge verneregler

Siden Åkersvika er et naturreservat med streng vernestatus, kan man ikke bare sende inn de største maskinene og meie ned trær sånn helt uten videre.

Rune Kjøs i Nye Veier forteller at man følger et strengt regelverk for ikke å belaste området mer enn høyst nødvendig.

Blant annet er det ikke tillatt å fylle eller oppbevare drivstoff i eller nær reservatet. All tanking må derfor skje på trygg avstand.

Det er heller ikke tilfeldig at arbeidet pågår nå i løpet av årets kaldeste måneder.

– Vi utnytter vinter og frost for å spare terrenget og miljøet mest mulig, sier Kjøs.

Brenner farlige planter

Et annet aspekt er beholdningen av svartelistede arter i Åkersvika. Når man graver opp området er det stor sjanse for at uønskede planter spres.

– Biomasse med fare for spredning av svartelistede arter fraktes i lukkede containere til forbrenning. Etter aktivitet i områder med svartelistede arter renses alt av maskiner og utstyr etter bruk, sier Kjøs.

Til våren fortsetter hogsten nordover langs E6. I august skal alt arbeidet med trefjerning være fullført. Samtidig starter byggingen av ny E6 fra Kolomoen i sør.

De fire selskapene Hæhre Entreprenør AS, Roadbridge Aibel joint venture, NCC Norge AS og AF Gruppen Norge AS kjemper nå om kontrakten på den første og 19 kilometer lange delstrekningen fra Kolomoen til Arnkvern.

– Nye Veier er helt i rute med arbeidet, avslutter Kjøs.

LES OGSÅ: Nye firefelts E6 kan bli mørklagt.

 
Fakta

Nye Vei­er skal byg­ge ut 43 ki­lo­me­ter fi­re­felts E6 mel­lom Ko­lo­moen i Stan­ge og Mo­elv i Rings­aker. Byg­gin­gen star­ter i Stan­ge i som­me­r.

Høs­ten 2019 åp­ner den før­s­te strek­nin­gen på 12 km fram til Kå­te­rud og Åkers­vi­ka.

Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke