22. mai
For midt: Geir Byberg vil primært stemme for midt, og mener vest med kulvert er den verste løsningen.
 
– Bru er bedre enn kulvert, mener KrF
KrFs Geir Byberg mener bru er bedre enn Jernbaneverkets foreslåtte kulvert i Hamar sentrum.

Publisert: 06.des.2016 16:14
Oppdatert: 06.des.2016 16:57

KrF går primært for det midtre traséalternativet, og for øst subsidiært, bekrefter Geir Byberg. Han sitter også i fylkestinget, og stemte der også for det østre traséalternativet.

Han mener at bru i det vestre alternativet er bedre enn kulvert.

– Jeg mener bru vil føre til en mindre barriere enn kulvert, og ingen ny bydel som stenger for åpningen mot Mjøsa, sier Byberg.

– Tror du det vil ha noe å si om flertallet i kommunestyret går for øst?

– Ja. Jeg tror det er mindre sannsynlig at det blir vest med kulvert som jeg mener er verst, sier Byberg.

Jernbaneingeniør John Refseth har skrevet et notat på oppdrag av Hamar kommune om jernbanerelaterte forhold knyttet til InterCity. Han konkluderer med at bru i vest vil gi en vesentlig mindre barrierevirkning både faktisk og optisk.

I sitt notat skriver han at det er enkelt å få til kryssinger under og over en bru, og at konstruksjonshøyden blir 1 til 3 meter, og ikke 10 meter som ved kulvert.

Strandsoneplanen fra 2003 angir at den nye traseen for dobbeltspor skal gå rett gjennom dagens politihus, og på bru i Mjøsa. Den gangen var det snakk om en slank bru, og kommunestyret vedtok enstemmig denne arealbruken. Den gangen var det også snakk om en smalere stasjonsområde med færre spor.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke