22. mai
PÅ SKINNER: For strekninger over 20 mil, knuser jernbane vegtransport prismessig.
 
– Tilsving viktig
Administrerende direktør Erik Lahnstein i Norges Skogeierforbund sier at med godspakka er det utenkelig at det ikke bygges tilsving til Rørosbanen på Hamar.

Publisert: 13.mar.2017 18:51
Oppdatert: 13.mar.2017 18:51

Tilsving mellom Rørosbanen og Dovrebanen er konsekvensutredet for de vestlige traséalternativene, men ikke for det østre, selv om Bane Nor har sett på flere varianter. Den korte tilsvingen i området Disen bru ses på som mest aktuell, men er altså ikke fullt ut utredet.

– Når vi lager et effektivt og framtidsrettet transportsystem for gods med stor fleksibilitet, er det utenkelig at det gjøres uten en tilsving på Hamar. Å måtte snu togene på Hamar er en sto, praktisk utfordring, sier Lahnstein, som ikke tar stilling til trasévalget på Hamar.

Han håper nå at traséavklaringen i Hamar ikke drar ut i tid.

– En avklaring gjør planleggingen mye enklere. Den bør komme i løpet av året, mener Lahnstein.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke