26. mai
Kjører på strøm: Trafikkbetjentene Eva Engli og Stig Bratlie har fått nytt «kontor» i form av to elektriske varebiler. Betjentene er godt fornøyd.FOTO: Christian E. Bergheim
 
Elektrisk arbeidsdag
Hamar kommune har allerede kjøpt 15 nye elbiler. Nå skal tallet økes til rundt 60. Det største målet er å spare miljøet.

Publisert: 09.des.2016 10:42
Oppdatert: 12.des.2016 07:03

Elbiler og hybridbiler har gjort et kraftig byks på salgsstatistikken i Norge de siste årene. Nå har også Hamar kommune begynt å erstatte den fossile bilparken med mer moderne og miljøvennlige alternativer.

Nylig ankom to franske varebiler som skal fungere som parkeringsbetjentenes nye framkomstmiddel i byen. Hver morgen skal de elektriske doningene kjøre rundt i byen for å sjekke de 69 parkeringsautomatene kommunen eier og drifter. Dermed er kommunens elektriske bilpark økt til 15 kjøretøyer.

Trafikkbetjentene Eva Engli og Stig Bratlie er fornøyd.

– Den forrige bilen var en 96-modell som gikk på bensin. Det har skjedd en del siden den gang, smiler Bratlie – og viser fram en av de nye varebilene.

Nok strøm til bykjøring

Betjentene sier kapasiteten og rekkevidden er mer enn god nok.

– På de lengste dagene har vi kjørt fra sju på morgenen til ni på kvelden på én lading, sier Bratlie.

Også parkeringsleder Kjell Tore Lunde er godt fornøyd etter noen måneders drift.

– Med så korte kjøredistanser er det ingen ulemper med å bruke elektriske biler. Vi hadde behov for to biler, og det har vi nå fått. Så langt har det fungert veldig bra og uten problemer, sier han.

Innkjøpsrådgiver Ole Mattis Furuseth sier det er en bevisst strategi fra kommunens side å kjøpe flere elbiler.

– Dette gjør vi for å redusere utslipp og ta klimaansvar, samt å gå foran med et godt eksempel. Når alle leveransene er gjennomført vil vi ha rundt 60 elbiler som kan brukes av blant annet teknisk drift, parkeringsvaktene, helse og omsorg, sier han.

Kommunen undersøker nå hvor mange elbiler de kan kjøpe.

– Noen steder er elbiler dårlig egnet. Vi vil derfor ikke gå 100 prosent over til strøm. Det finnes alternativer som hydrogenbiler, men det er for dyrt, sier han.

Nye ladestasjoner

Kommunen har besluttet å begynne å kjøpe bilene i stedet for å lease dem fra eksterne selskaper.

– Det er nå mer lønnsomt å eie bilene selv, sier Furuseth.

Det er ingen hemmelighet at elbiler trenger strøm. For å møte det økende behovet har kommunen søkt Miljødirektoratet om pengestøtte – og fått positivt svar.

– Vi har fått støtte til å sette opp 48 nye ladepunkter. Stasjonene er forbeholdt hjemmesykepleien og andre kommunale biler, men det vil også komme nye stasjoner for alle andre, avslutter Furuseth.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke