23. mai
Jernbane: Etter planen skal dobbeltsporet nå Hamar i 2024. Nå er det kun inne planleggingsmidler til en forsiktig oppstart av reguleringsplanarbeid på strekningen Sørli til Åkersvika. FOTO: Christian E. Bergheim
 
Frykter full stans i byggingen av jernbane til Hamar
I statsbudsjettet er det ikke satt av nok midler til planlegging av dobbeltsporet til Åkersvika. Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen ber om en garanti for at planlegging og framdrift går som forutsatt til Hamar.

Publisert: 28.okt.2016 10:12
Oppdatert: 28.okt.2016 11:42

6. oktober la regjeringen fram forslag til statsbudsjett for neste år.

I forslaget er det kun satt av midler til en forsiktig oppstart av reguleringsplan mellom Sørli og Åkersvika.

Utover midler til å fullføre arbeidet med kommunedelplan som pågår nå, og planlegging av nye hensettingsarealer, er det ikke midler til planlegging av dobbeltspor nord for Åkersvika.

Er bekymret

Situasjonen er den samme for de andre strekningene i det ytre Intercity-triangelet.

Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap) er urolig over de nye opplysningene, og har sendt et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Trettebergstuen vil vite om Solvik-Olsen kan garantere at dobbeltsporet fram til Hamar i 2024 ikke vil forsinkes av mangel på planleggingsmidler.

Frykter forsinkelse

– Representanter for regjeringspartiene påstår at Jernbaneverket har fått nødvendige planleggingsmidler, men det er rett og slett løgn. Statsråden selv har i media sagt at det er nok planleggingsmidler. Det er svært alvorlig om InterCity-satsingen blir forsinket, og alvorlig om ikke statsråden innrømmer det, sier Trettebergstuen.

Møtte komité

Hedmark og Oppland fylkeskommunee engasjerer seg også, og torsdag var de i møte med Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Fylkestoppene i begge fylker er bekymret for at det er for lite planleggingsmidler til å oppfylle Nasjonal transportplan. Uten godkjente planer kan det bli vanskelig å bli prioritert for midler.

– Vi er bekymret for framdriften i første omgang til Hamar, og videre til Lillehammer. Så lenge kun indre InterCity bygges ut, vil sentraliseringen mot Oslo forsterkes. Dette er lite ambisiøst, sier fylkesråd for samferdsel i Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen (Ap).

Jernbaneverket er sparsommelig med å kommentere saken nå.

– Forslaget til statsbudsjett ville betydd forsinket framdrift på ytterstrekningene av InterCity, men nå avventer vi endelig budsjett, sier planleggingssjef for Sørli–Brumunddal Lars Eide i Jernbaneverket.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
SPØR: Anette Trettebergstuen. FOTO: TROND LILLEBO
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke