27. mai
Rift om minuttene: Ordfører Einar Busterud fikk nei til å delta i åpen høring i Stortinget tirsdag og onsdag om ny Nasjonal transportplan. Arrangør er Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Her er komitéleder Nikolai Astrup (i midten) og komitémedlem Helge Orten t.v. FOTO: Trond Lillebo
 
Hamar slipper ikke til på tog-høring
Hamar kommune slipper ikke til under den åpne høringen i Stortinget om ny Nasjonal transportplan. Fylkesråd Anne Karin Torp Adolfsen har fått fire minutter, og vil blant annet snakke om den svekkede Intercity-satsingen.

Publisert: 24.apr.2017 15:29
Oppdatert: 24.apr.2017 15:39

Tirsdag og onsdag arrangerer Stortingets transport- og kommunikasjonskomité åpen høring om ny Nasjonal transportplan.

Ordfører Einar Busterud (BBL) søkte om plass for å snakke for komiteen innen fristens utløp, men fikk nei.

– De slipper ikke til enkeltkommuner. 118 instanser ønsket å stille, men ikke alle fikk plass. Vi har en dialog med Hedmark fylkeskommune, da, sier Busterud.

Dobbeltspor

Mens Regionrådet for Fjellregionen og Kongsvingerregionen begge har fått plass i høringen, gjelder ikke det Regionrådet for Hamar-regionen, som er samarbeidsorganet for Hamar, Ringsaker, Stange og Løten kommuner.

Den brennaktuelle saken for regionen, er framføringen av dobbeltspor.

Mens det i forrige NTP var et mål å bygge dobbeltspor til Hamar i 2024 og Lillehammer i 2030, er ambisjonen i den nye planen redusert til dobbeltspor til Åkersvika i 2024 og Lillehammer i 2034.

Viktig arena

Formannskapsmedlem Morten Aspeli (Ap) reagerer på at Hamar-regionen ikke er påmeldt.

– Det er viktig at Hamar-regionen deltar på en slik høring. Nasjonal transportplan er kjempeviktig for regionen og Innlandet. Ledelsen i regionrådet burde ha vært der. Andre regioner synes det er viktig å være der, sier Aspeli.

Ikke påmeldt

Regionrådsleder og ordfører i Ringsaker Anita Ihle-Steen bekrefter at de ikke har søkt om å få stille i høringen, men at fylkesråd Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) skal stille.

Hun har fått fire minutter til rådighet. Intercity blir ett av to hovedtemaer.

– Fire minutter går fort. Vi synes det er beklagelig at ambisjonsnivået i Intercity-satsingen på Dovrebanen er redusert i forslaget, sier Adolfsen.

Hun er glad for at Østlandssamarbeidet vil bruke hele sin taletid på Intercity.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke