20. mai
Dobbeltspor: Gamle Ottestad stasjon i Stange kan bli endepunktet for dobbeltspor på Dovrebanen. Foto: Trond Lillebo
 
Her kan dobbeltsporet ende
Mens trasédiskusjonen gjennom Hamar går med høy temperatur, er det et stort spørsmål om dobbeltsporet i det hele tatt kommer nord for Åkersvika. Det frykter ledende innlandspolitikere.

Publisert: 23.nov.2016 06:31
Oppdatert: 23.nov.2016 09:51

Forhandlingene mellom regjeringspartiene Høyre og Frp og støttepartiene pågår i Stortinget.

I sitt forslag til statsbudsjett har regjeringspartiene kun lagt inn midler til oppstart av arbeid med reguleringsplan for dobbeltsporet mellom Sørli og Åkersvika.

For lite til planlegging

Utover midler til å fullføre arbeidet med kommunedelplan som pågår nå, er det ikke midler til planlegging av dobbeltspor nord for Åkersvika.

Hvor dobbeltsporet eventuelt ender, er ikke avklart. Jernbaneverket avventer vedtatt trasékorridor før de ser på hensiktsmessige utbyggingsetapper.

Ambisjonen om å nå Hamar med dobbeltspor i 2024, kan stå for fall.

Både Venstre og KrF vil øke potten til planlegging av indre og ytre Inter City, men det er ukjent hva som blir resultatet i forhandlingene.

Viktig for flere

Uansett følger Lillehammer-ordfører Espen Granberg Johnsen (Ap) og Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen (Ap) utviklingen nøye.

– Det er viktig for hele Mjøs-området at vi får et planvedtak og at framdriften holdes oppe, sier Granberg Johnsen.

Når det kommer til den opphetede trasédiskusjonen gjennom Hamar, sier han følgende:

– Dersom kommunestyret i Hamar vedtar et alternativ som Jernbaneverket har frarådet, kan vi stå overfor nye utredninger og innsigelser, og at vi ikke får den ønskede framdriften, sier Lillehammer-ordføreren.

Et større ansvar

Ihle Steen vil ikke blande seg inn i Hamars trasédiskusjon, men sier det er avgjørende at framdriften holdes.

– Det er viktig at Hamar ser at de har ansvar også for oss som er rundt. Det blir ikke bygget dobbeltspor nord for Stange med mindre Hamar blir enig med seg selv og med Jernbaneverket, sier Ihle Steen.

Hun frykter at manglende planleggingsmidler i forslaget fra regjeringen er et signal om manglende prioritering i ny Nasjonal transportplan, og sier det krever at Innlandet blir enda mer tydelig på hvor viktig Inter City-satsingen er.

Ingen selvfølge

Ordfører Einar Busterud (BBL) sier det ikke er en selvfølge at dobbeltsporet bygges forbi Hamar nå.

– Selv om det er en ambisjon i gjeldende Nasjonale transportplan med dobbeltspor til Hamar innen 2024, må det følges opp av årlige bevilgninger. Det er ikke nok å velge trasé. Vi må kjempe for midler til Hamar og videre til Lillehammer, sier Busterud.

Viktig byutvikling

Venstre-politiker Stig Vaagan (V) har vondt for å tro at trasédiskusjonen gjennom Hamar gjør at det skorter på planleggingsmidler. Han tror det blir mer enn regjeringen har foreslått.

– Hva med byutviklingen i Hamar dersom traséspørsmålet forblir uavklart?

– Vi jobber nå med ny kommuneplan, og trasévalg vil ha noe å si for mange ting. Hvis det blir stopp, blir ting mer usikkert. Det er viktig å få traseen avklart, sier Vaagan.

Dersom det ikke blir Venstres foretrukne trasé øst, går partiet for det midtre alternativet.

Dødt løp

Tidligere opptellinger HA har gjort har vist en liten overvekt av øst-tilhengere i kommunestyret.

Hamar Arbeiderparti skal fatte sitt endelige vedtak vedrørende jernbanetrasé i sitt medlemsmøte onsdag kveld. Innstillingen fra styret og kommunestyregruppa er å gå inn for den vestlige traseen med kulvert.

Leder Thomas L. Jørgensen begrunner det med sentral stasjonsplassering, og at de ser det som lettest å komme inn i ny Nasjonal transportplan med det traséalternativet.

– Det betyr ikke at vi er fornøyd med alle forhold ved kulverten. For byutviklingen i Hamar vil det være svært skadelig dersom vi står igjen med to båndlagte korridorer på ubestemt tid, sier Jørgensen.

Nasjonalt anliggende

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone Geir Bjørnar Smebye synes det vil være svært kortsiktig om Intercity fram til Hamar og videre til Lillehammer blir satt på vent.

– Dette handler ikke bare om reisetider til og fra Oslo, men om samfunnets økte behov for miljøvennlig godstrafikk. Planleggingen må skje fortløpende. Investeringene som er gjort på jernbanenettet blir ikke utnyttet maksimalt før prosjektet er gjennomført i sin helhet. Det verste scenarioet for folkeaksjonen er et endelig vedtak i vest, med bru eller kulvert, sier Smebye.

Også han er opptatt av byutvikling.

– Byens videre utvikling er avhengig av å vite hvor dobbeltsporet skal bygges. Berørte innbyggere må få vite hvilken framtid de går i møte. Om ferdigstillingen gjennom Hamar blir i 2024 eller litt senere, er mindre viktig. Et par år fra eller til spiller liten rolle, bare vi nå får vite hvor det skal gå. Derfor må sentrale politikere ta et trasévalg før sommeren, sier Smebye.

 
Ringsaker-ordfører: Anita Ihle Steen.
Lillehammer-ordfører: Espen Granberg Johnsen.
Hamar-Ordfører: Einar Busterud.
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke