25. mai
Stopper her?: Ender dobbeltsporet i Ottestad? På Stortinget er forhandlingene om ny Nasjonal transportplan i sluttfasen. Den er avgjørende for om dobbeltspor blir bygget videre nordover fra Ottestad. Foto: Trond Lillebo
 
Hevder dobbeltspor til Lillehammer ryker
Medier fra andre landsdeler spekulerer i om dobbeltspor til Lillehammer i 2030 må vike for blant annet ny jernbanetunnel i Oslo. Frp-politiker Tor André Johnsen kan ikke si noe om framdriften på ytre Intercity.

Publisert: 28.feb.2017 15:05
Oppdatert: 01.mar.2017 08:33

Regjeringspartiene Høyre og Frp har forhandlet med støttepartiene Venstre og KrF i sju uker om ny Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029.

Det skal nærme seg en enighet, og tirsdag ble det kjent at ny flyplass i Bodø blir prioritert, og en rekke samferdselsprosjekter i statsminister Erna Solbergs hjemfylke, Hordaland.

HER kan du lese hva HA mener om saken på lederplass i onsdagens papirutgave.

Ny Oslo-tunnel

Aftenposten skrev mandag kveld at regjeringen vil støtte en ny jernbanetunnel i Oslo. Dette kan påvirke de ytre Intercity-strekningene, i vår region dobbeltspor mellom Hamar og Lillehammer, som i tidligere NTP var ønsket i 2030.

Når HA ringer stortingsrepresentant Tor André Johnsen (FrP), som er medlem i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, og spør om det er hold i spekulasjonene, svarer han at han nå har fullt fokus på å få realisert dobbeltspor til Hamar i 2024.

HER kan du lese HAs artikkel om nøyaktig det samme for nøyaktig ett år siden.

Hamar 2024

– Ytre Intercity må komme også, men det er viktig å ha fokus på Hamar i 2024 i første fase. Framdriften til Lillehammer kan jeg ikke si noe om, sier Johnsen.

Han sier også at Hamar-regionen har fått og får et stort løft på samferdsel gjennom firefelts E6 gjennom hele Hedmark, firefelts riksveg 3 fra Elverum til Løten og Intercity til Hamar.

– Dobbeltspoor til Hamar i 2024 er det primære, og det som kommer først, sier Johnsen.

– Er det vanskelighetene rundt trasévalg gjennom Hamar som er problemet?

– Jeg tror ikke det, svarer Johnsen.

Mange trodde ikke sine egne øyne da de leste DENNE saken i HA i 2016.

Pågår hard kamp

Stortingsrepresentant Gunnar A. Gundersen (H) vil ikke kommentere noe rundt lekkasjene fra NTP-forhandlingene nå.

Ordfører Einar Busterud (BBL) har tidligere vært ute og sagt at han ikke tror ytre InterCity er med i ny NTP.

– Men vi gir ikke opp. Vi jobber for dobbeltspor til Brumunddal i 2026, og jeg er ikke svekket i trua på det, sier Busterud, som bekrefter at han har mindre tro på Lillehammer i 2030.

Varaordfører Knut Fangberget (H) sier forhandlingene nærmer seg slutten.

– Hva utfallet blir for dobbeltspor, vil jeg ikke spekulere i. Vi er opptatt av to ting; snarlig traséavklaring gjennom Hamar og dobbeltspor til Brumunddal i 2026, sier Fangberget.

Torsdag blir det møte og befaring i Hamar knyttet til framtidig jernbanetrasé.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke