25. mai
Intercity: Arbeiderpartiets Tore Hagebakken og Anette Trettebergstuen deltok i mars på NHO Innlandets togreise for å øke fokus på Intercity-satsingen. T.v. NHO-sjef Åge Skinstad.FOTO: Christian E. Bergheim
 
Holder på 2030-mål
Arbeiderpartiets stortingsgruppe holder fast på ambisjonen om at dobbeltspor på jernbanen skal nå Hamar i 2024, og Lillehammer i 2030.

Publisert: 12.jun.2017 19:02
Oppdatert: 12.jun.2017 19:21

Høyre, Frp og støttepartiene Venstre og KrF senker ambisjonen for dobbeltspor på Intercity-strekningen fra Sørli til Brumunddal.

Deres ambisjon er at dobbeltsporet skal bygges fram til Åkersvika i 2024, mens strekningen fram til Lillehammer er skjøvet ut i tid fra 2030 til 2034.

Årsaken er at de fire partiene heller prioriterer ny jernbanetunnel gjennom Oslo.

Ambisjon ligger fast

Mandag lager Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sin innstilling til Nasjonal transportplan, som skal behandles i Stortinget 19. juni.

Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap) er glad for at hele Arbeiderpartiets gruppe stiller seg bak ambisjonen fra den forrige nasjonale transportplanen, og legger inn merknad om dette i behandlingen.

– Det er uaktuelt for oss å senke ambisjonsnivået. Dobbeltspor er avgjørende for at Innlandet kan tiltrekke seg flere innbyggere og arbeidsplasser, mener Trettebergstuen.

Forplikter Ap

– Arbeiderpartiet er nå ikke i posisjon i Stortinget. Hva har slike merknader å si?

– De forplikter Arbeiderpartiet om vi kommer i regjering, og er et løfte om vi vinner valget, sier Trettebergstuen.

Lokale Arbeiderparti-politikere har vært bekymret for om Arbeiderpartiets stortingsgruppe ville støtte regjeringen på dette punktet.

Seks lokale Arbeiderparti-lag, inkludert Hamar, Stange og Ringsaker Arbeiderparti, skrev et brev til stortingsgruppen i midten av mai hvor budskapet var at dobbeltspor må bygges gjennom Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030.

Var bekymret

Leder Thomas L. Jørgensen i Hamar Arbeiderparti er glad for at de ble lyttet til av stortingsgruppen.

– Det er veldig bra, og et viktig signal for Innlandet. Det er mange prosjekter og landsdeler som konkurrerer om samferdselsmidlene også i Ap, sier Jørgensen.

Nasjonal transportplan revideres neste gang i 2021. Jørgensen mener det kan være tidsnok til å rekke en framdrift som tilsier dobbeltspor til Lillehammer i 2030.

– Vi må fortsette å jobbe for det. Hvis vi i neste runde får en bedre Nasjonal transportplan for Innlandet, tenker jeg at det er mulig å holde framdriften, sier Jørgensen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke