23. mai
Vil bevare: Geir Magne Andersen, leder i Innlandet Luftssportssenter, og leder Erling Behrens i Hamar Frp går sammen om å la Hamar flyplass leve i minst 30 år og ikke bli bygd ned med boliger. Foto: Eli J. Haugen
 
Luftige flyplaner
Luftssportsmiljøet mener Hamar flyplass kan bli en næringspark for flyrelaterte bedrifter, dersom boligbygging skyves minst 30 år fram i tid.

Publisert: 17.okt.2017 20:38
Oppdatert: 17.okt.2017 21:52

Hamar flyplass ble bygget i 1950, og har i to perioder blitt brukt til ordinær ruteflyging.

I dag brukes flyplassen av småfly og til fallskjermhopping, men også i beredskapssammenheng (forsvar, brann og legehelikopter).

Allerede i 1995 ble flyplassen foreslått som byggeområde for boliger, noe som også bekreftes i utkastet til ny kommuneplan.

Tok over drifta

Men i luftssportsmiljøet er det et stort engasjement for å bevare flyplassen.

Det nystartede selskapet Innlandet Luftsportssenter tok over drifta av flyplassen fra Hamar kommune 1. juni i år. Selskapet eies halvt om halvt av Hedmark flyklubb og HAGL (fallskjermklubben).

Nå har de startet en underskriftskampanje og arrangerer et seminar for å bevare Hamar flyplass onsdag kveld.

Rask utvikling

Leder Geir Magne Andersen i Innlandet Luftssportssenter og nestleder Pål S. Vindfallet i Hedmark flyklubb ønsker å formidle at utviklingen skjer rivende fort innen luftfart, og at batteridrevne fly snart er en realitet. En operativ flyplass kan tiltrekke seg luftfartsrelaterte bedrifter som verksteder, flyskoler med mer.

Men problemet for Hamar flyplass, er trusselen om nedbygging og at dermed ingen tør å satse.

Bevare i 30 år

Leder Erling Behrens i Hamar Frp har også engasjert seg i saken, og vil jobbe for at flyplassen bevares i minst 30 år.

– Er det ikke viktig for Hamar by å ha byggeområder for nye innbyggere, Behrens?

– Jo, selvsagt, men for eksempel Asplan Viaks analyse om fortetting mener flyplassen kan stå som en reserve i mange år ennå. Luftfarten er i endring. Det kommer el-fly og droneflyging, og å ha en kortbaneflyplass er en stor verdi for nærings- og byutvikling, mener Behrens.

Søke spillemidler

Andersen og Vindfallet mener at det allerede om få år kan bli interessant å fly kommersielt på kort- og mellomdistanse med el-fly.

Med et 30-årsperspektiv kan flyplassen få et tiltrengt nytt asfaltdekke fordi de kan søke om spillemidler. I dag er dekket slitt, og det er enkelte flytyper som ikke vil lande på Hamar flyplass. Dekket er imidlertid ikke i en så dårlig forfatning at flyplassen ikke har konsesjon til å drive.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke