20. mai
 
Øst eller vest?
HA har oppsummert fordeler og ulemper ved de to aktuelle jernbanetraseene; vest med kulvert og øst med stasjon ved Vikingskipet. Uansett hva kommunestyret vedtar, havner saken i departementet. For at dobbeltsporet gjennom Hedmarken skal kunne blir prioritert i Nasjonal transportplan, må det foreligge en godkjent trasé i løpet av noen måneder.

Publisert: 21.des.2016 06:07
Oppdatert: 21.des.2016 06:54

Argumenter for øst

✔ Området hvor jernbanen går i dag kan brukes til andre formål.

✔ Jernbanen opphører som barriere mellom byen og Mjøsa i Hamar sentrum.

✔ Utsikten til Mjøsa fra dagens kvartalsstruktur i sentrum beholdes.

✔ Redusert støy fra togene i Hamar sentrum.

Minus

✔ I anleggsperioden må Stangevegen og Vangsvegen stenges over lengre tidsrom.

✔ Tap av rundt 1.000 parkeringsplasser til Vikingskipet.

✔ Nordlig tilsving mellom Dovrebanen og Rørosbanen er ikke konsekvensutredet. Må gå gjennom Åkersvika naturreservat.

✔ 45 dekar dyrka mark bygges ned permanent, og anleggsarbeidet legger beslag på 126 dekar dyrka mark midlertidig.

✔ Usikkerhet om hva det vil koste å opparbeide strandsonen i Hamar sentrum til park, og finansieringen av det.

✔ 23 til 30 boenheter og 10 næringsbygg må innløses.

✔ Minst reduksjon i biltrafikk.

✔ Fare for tokjernet by.

✔ Frarådes av Jernbaneverket.

Argumenter for vest med kulvert

✔ Sentral stasjonsplassering med mange arbeidsplasser og boliger i gangavstand.

✔ God godstilknytning mellom Dovrebanen og Rørosbanen

✔ Berører ikke dyrka mark.

✔ Redusert støy fra togene nord for Skibladnerbrygga.

✔ Anbefales av Jernbaneverket.

Minus

✔ Kulvert vil redusere sikt fra tverrgater og Strandgata.

✔ I Jernbaneverkets anbefalte forslag går jernbanen i et 50 meter bredt, åpent trau nord for stasjonen.

✔ Utfordrer Hamars byplan fra 1848 med utfylling av Hamar-bukta.

✔ Koigen blir berørt under anleggsperioden

✔ Usikkerhet om Jernbaneverket vil bekoste vannspeil innenfor kulvert.

✔ Fare for at løsningen i for liten grad ivaretar bykvaliteter i Hamar.

✔ 65–70 boenheter må innløses, og 5–6 næringseiendommer.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke