22. mai
Solid bedrift: Daglig leder Tina Elisenberg og eier Ole Røhnebæk ved Hamar Vandrerhjem Vikingskipet ser store muligheter uansett utfall. Elisenberg startet på vandrerhjemmet som 16-åring. Som 26-åring ble hun daglig leder i mars i år. Foto: Trond Lillebo
 
Ser store muligheter uansett trasévalg
Hamar Vandrerhjem Vikingskipet vil miste sine lokaler dersom den østlige jernbanetraseen blir bygget. Eier Ole Røhnebæk ser store muligheter for sin virksomhet uansett trasévalg.

Publisert: 08.des.2016 15:49
Oppdatert: 09.des.2016 06:08

Røhnebæk og kompanjong Geir Evensen kjøpte vandrerhjemmet fra Tema Eiendom i 2002, og har senere bygget en solid virksomhet som i dag har 25 ansatte og passerer 17 millioner kroner i omsetning i 2016.

Neste år vil de for første gang runde 30.000 gjestedøgn.

Vandrerhjemmet er en av flere virksomheter som må rives dersom dobbeltspor skal bygges i det østlige alternativet.

Mange arbeidsplasser

Flere andre virksomheter må også rives, som Hamar brannstasjon, Hamar trafikkstasjon og lokalene til Montér, samt Hamar meieri på andre siden av Åkersvikbrua.

Sulland-gruppens lokaler ligger utenfor framtidig stasjonsområde, men blir liggende svært nær.

Røhnebæk har gitt over ansvaret som daglig leder av vandrerhjemmet til Tina Elisenberg, men er selv sterkt inne i den daglige driften.

Han kunne hatt grunn til å se mørkt på at livsverket kan bli jevnet med jorden om få år, men det er ikke noe som ligger for han.

Ulike scenarioer

– Vi ser at det er ulike scenarioer for vår virksomhet, men vi tenker at det gir oss store muligheter uansett utfall, sier Røhnebæk.

Vandrerhjemmet har allerede i noen år nytt godt av stor aktivitet i regionen knyttet til store utbygginger, som for eksempel E6-utbyggingen og andre store byggeprosjekter.

Konsulenter og arbeidere må ha et sted å overnatte når de jobber i vår region.

Vil bygge nytt

Dersom vest blir valgt, forventer Røhnebæk at aktiviteten i regionen forsterker seg knyttet til anleggsarbeidet som vil gi store ringvirkninger.

Hele dobbeltsporutbyggingen mellom Sørli og Brumunddal er beregnet å koste mellom 11 og 13 milliarder kroner, avhengig av trasévalg gjennom Hamar.

– Hva tenker du dersom øst blir valgt?

– Jeg tror da at sjansen er noe større for at dobbeltsporet stanser før Hamar. Når det gjelder vår virksomhet, ønsker vi å flytte og bygge opp noe nytt i forbindelse med overnatting på en ny stasjon dersom øst velges. Uansett utfall av trasédiskusjonen, ser jeg Hamar-regionen som et vekstområde, sier Røhnebæk.

Frykter ikke stillstand

– Frykter du en lengre periode med usikkerhet og stillstand dersom det ikke blir enighet om en trasé?

– Nei, jeg tenker at det må bli avklart ganske fort. Vi kan ikke leve med en slik usikkerhet særlig lenge, sier Røhnebæk.

Han frykter derfor ikke at en periode med båndlegging kan trekke ut, med det mulige resultat at investeringer blir lagt på vent.

Å ligge i en båndleggingssone innebærer at Jernbaneverket skal forespørres dersom det er aktuelt med utbygging og nybygg på en eiendom i sonen. Jernbaneverket vil uttale seg om tiltaket vil være til hinder for jernbaneutbyggingen eller ikke.

Tenker muligheter

Som privatperson har Røhnebæk ingen spesielle meninger om hvor jernbanetraseen bør gå, men blir litt skremt over intensiteten hos en del av debattantene og debattklimaet.

– For vandrerhjemmet er det viktigste å videreføre virksomheten vi har bygget opp og arbeidsplassene her i mange år. Vi vil tenke muligheter uansett utfall, understreker Røhnebæk.

21. desember skal kommunestyret fatte sitt vedtak. Saken havner trolig uansett i kommunaldepartementet, på grunn av alle innsigelsene.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke