20. mai
 
Sørget for lys på sykkelen til Pål
I mørket torsdag morgen delte medlemmer av Syklistenes Landsforening ut sykkellykter. Pål Ekeberg Schjerve var en av flere som ble mer synlig.

Publisert: 25.okt.2018 09:21
Oppdatert: 25.okt.2018 09:33

Alle som syklet gjennom Bryggerigata over Hakabekkvegen i de mørke morgentimene ble stoppet av Geir Egilsson, Kolbjørn Henjum og Elisabeth Schmiedeke fra Syklistenes Landsforening Hamar. De som ikke hadde lykt på sykkelen, foran og bak, fikk det montert på sykkelen før de dro videre. Og de som hadde lykt, fikk rosende ord og litt skriftlig materiale med på vegen.

Mange uten

Aksjonen som har fått navnet «Synlig syklist» er landsomfattende, og bakgrunnen er at bare to av tre syklister sykler med lys.

– Vi som sykler mye ser at det er mange som sykler rundt uten lys. Syklister kommer fort, og uten lys er det stor fare for at de ikke blir sett før det er for sent, sier Geir Egilsson, leder for Syklistenes Landsforening i Hamar. Tidspunktet for aksjonen er heller ikke tilfeldig valgt. Til helga skal vi skru klokka en time tilbake, det betyr at det blir mørkt tidligere på ettermiddagen.

Pål Ekeberg Schjerve hadde faktisk lykt på sykkelen, men denne morgenen ville ikke dynamoen fungere. – Jeg har refleks på beina, iallfall, sa han, før han syklet videre med nye lykter på styret og rundt setepinnen.

Like etterpå kom Ingrid Steigen Hellerud med god lykt.

–Jeg ser at det er viktig med lys, sier Hellerud, som fant fram sykkelen i fjor etter at hun begynte å jobbe på rådhuset og så at det er var grei sykkelavstand fra Furuberget. – Jeg satte på piggdekk i vinter, og det gikk helt greit. Når en sitter inne på et kontor hele dagen, kan en ikke finne en bedre start på dagen, sier Ingrid Steigen Hellerud.

Fra kl. 16 står medlemmer av Syklistenes Landsforening i Vangsvegen ved Hamar rådhus og deler ut enda flere sykkellykter.

Kan få bot

Det er faktisk lovpålagt å ha lys på sykkelen, og du kan få bot på 1.150 kroner hvis politiet bestemmer seg for å slå ned på det. Men Geir Egilsson er mer opptatt av tryggheten, både for den som sykler og for andre som ferdes med syklistene.

– Men siden det er lovpålagt, er det synd at det ikke selges som en del av sykkelen, sier Geir Egilsson som selv har sykkel med innebygd dynamo. Det er vanlig på sykler både i Sverige og Tyskland.

Lokallaget til Syklistenes Landsforening forsøker stadig å påvirke politikerne til å prioritere bedre framkommelighet for syklister.

– Det er greit i Hamar, men det er ikke bra. Det nytter ikke bare å snakke om det, det må settes av penger og lages en helhetlig plan, sier Egilsson, som trekker fram sykkelprioriteringen i Oslo nå som et godt eksempel. Hvis Hamar skulle brukt like mye penger som Oslo på sykkeltiltak, ville det utgjort 16 millioner pr. innbygger!

– Hamar må først og fremst ta et valg når det gjelder parkering i sentrum. Så langt ser det ikke ut som det er parkeringen som redder sentrum. Det er større sjanse for at en syklist gjennom sentrum stopper foran en butikk enn at en bilist gjør det, mener Kolbjørn Henjum.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke