22. mai
Forkastet: I fylkestinget 12. september viste Jernbaneverket fram denne illustrasjonen av et kort tilsving på østtraseen. Ill.: Jernbaneverket
 
Vurdert flere tilsvinger
Jernbaneverket har vurdert flere tilsvinger, men alle har store negative konsekvenser for omgivelsene.

Publisert: 03.nov.2016 17:44
Oppdatert: 03.nov.2016 17:44

HA har spurt om Jernbaneverket kan være mer konkret på plasseringen av det de i sine dokumenter omtaler som en tilknytning mellom Dovrebanen og Rørosbanen lenger nordøst, som de har anslått vil koste én milliard kroner.

Planleggingssjef Lars Eide i Jernbaneverket for strekningen Sørli - Brumunddal sier dette:

– Tilsvinger har ikke vært en del av konsekvensutredningen, og det er derfor vi ikke har detaljert informasjon om dem. Jernbaneverket har likevel vurdert forskjellige varianter, både korte og flere lange. Noen av disse vil bli omtalt mer detaljert i den reviderte planen vi sender kommunen 11. november. Det vi kan si er at alle variantene er problematiske i den forstand at de får store negative konsekvenser for omgivelsene, sier Eide til HA.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke