18. apr
 
Betong-gigant: Her er den nye E6-brua i Brumunddal
Nye Nederkvern bru i Brumunddal er klar for vårflommen. Den nye brua over elva Brumunda er den største konstruksjonen som bygges på E6 forbi Brumunddal.

Publisert: 15.apr.2019 09:42
Oppdatert: 15.apr.2019 10:10

I forrige uke ble forskalingen på brua fjernet. Byggherren Nye Veier investerer ca. 600 millioner kroner på den tre kilometer lange strekningen forbi Brumunddal.

Totalentreprenøren Veidekke har jobbet med brua i vinter, og selve støpen ble gjennomført nå i mars.

– I vinterlandet Norge er det viktig å planlegge smart, slik at vi får utnyttet årstidene best mulig. Det har derfor blitt gjort mye arbeid på de store konstruksjonene over elver og bekker med lav vannføring i vinter, slik at vi nå er klare til å ta imot vårflommen når snøsmeltingen øker på i høyereliggende strøk, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Veidekke brukte tre arbeidslag som jobbet skift da de støpte betongbrua.

– Nye Nederkvern bru er bygd som en ettspenns bjelkebru med et spenn på 40 meter. På det bredeste er brua 24,6 meter bred. Tre betonglag jobbet på skift i 26 timer, og det ble brukt 2.650 kubikk med betong og 476 tonn med armering i den solide brua, sier Moshagen.

Nye Veier investerer svært mye på den rundt tre kilometer lange strekningen fra undergangen ved Verven til den nye brua på Nesvegen som skal gå over E6.

– Firefelts motorvei med flere store konstruksjoner, nytt kryss for Brumunddal, nye lokalveier, oppgradert strandsone og ny gang- og sykkelvei koster totalt ca. 600 millioner kroner, sier Moshagen.

Byggherren mener investeringen er positivt både for Brumunddal, regionen rundt og de tilgrensende regionene.

– Investeringen i ny E6 er samfunnsøkonomisk lønnsom og vi ser allerede nå at det er stor byggeaktivitet i og rundt Brumunddal. Den nye motorveien stimulerer til vekst og utvikling og utvider bo- og arbeidsmarkedsregionen i Mjøsområdet. I tillegg er E6 en svært viktig vei for tilgrensende regioner i Oslo-området, på Nordvestlandet og i Trøndelag, sier Moshagen.

Hele strekningen med 43 kilometer ny firefelts E6 fra Kolomoen til Moelv skal være ferdig og åpnet i 2020. Første delstrekning, fra Kolomoen til Kåterud, åpner allerede i oktober i år.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke