23. apr
IKKE TIL HEDMARKEN: Denne premien havner ikke på Hedmarken.
FOTO: FORBRUKERRÅDET
 
Se hvor god din kommune er på service
Ringsaker er eneste kommune fra Hedmarken som er på pallen i Forbrukerrådets rangering av kommunene i Hedmark.

Publisert: 11.feb.2019 07:26
Oppdatert: 11.feb.2019 11:44


Nord-Odal er kåret til Hedmarks beste kommune i kommunetesten som Forbrukerrådet lager.

Etter Nord-Odal kommer Trysil og Ringsaker.

Hamar er helt nede på 16. plass.

Løten er nummer åtte.

Stange er nummer 12.

Nesset kommune i Møre og Romsdal er landets beste.

For ordens skyld: Ringsakers tredjeplass holder til en 33. plass på den nasjonale rankingen.

Forbrukerrådet har testet hvor gode kommunene er til å hjelpe folk som har spørsmål om ulike kommunale tjenester. Alle kommunene er testet, på til sammen nesten 30.000 opplysninger via telefon, e-post og nettsider.

VIKTIG Å FÅ SVAR

Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet, og sender gratulasjoner til Møre og Romsdal.

Gratulerer til Nesset kommune! De skjønner viktigheten av å snakke med innbyggerne sine, og gi raske og gode svar. Da viser de at de tar på alvor at kommunene har tjenester som er viktige i livene våre.

Forbrukerdirektøren peker på at kommunene for eksempel har ansvar for at vi har lege og skole å gå til, vann i springen, og omsorg når vi blir gamle. Derfor er det viktig at det er enkelt å komme i kontakt med kommunen, og at de gir gode svar, forklarer hun.

Se for deg småbarnsforeldre som skal velge barnehage til babyen de gruer seg til å sende ut i verden. Da vil de selvsagt vite mest mulig om barnehagene. Trives barna, blir foreldrene hørt, er det bra miljø der? Dette trenger folk å vite. En del kommuner gjør allerede brukerundersøkelser, og legger disse svarene åpent ut. Og åpenhet gir foreldrene grunn til å føle seg trygge.  Her kan nesten alle kommunene, også vinneren, gjøre det bedre. 

Store kommuner gjør det oftest best

Årets vinnerkommune Nesset har omkring tre tusen innbyggere, mens sølvmedaljevinneren har nesten 300.000 bergensere å besvare spørsmål fra. Forbrukerrådets kommunetest viser at store kommuner generelt får best resultater, men det er verdt å merke seg at flere små kommuner har kapret plasser i teten.

Vi kan derfor konkludere at det er mulig for alle å gjøre det bra – både David og Goliat kan få det til.

Det kan derfor se ut til at det er engasjementet som avgjør. Og i Nesset har de i alle fall en ordfører som har en inviterende holdning til innbyggerne. Rolf Jonas Hurlen skriver nemlig på kommunens nettside, at alle er hjertelig velkommen inn på ordførerkontoret.

DIREKTØR: Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

DERFOR BLE NESSET BEST

- Dette har vi fått til, fordi vi har engasjerte ansatte, som virkelig ønsker å gjøre det bra for folk som bor i Nesset. Derfor er det fantastisk å vinne kåringen til Forbrukerrådet. Det er det beste som har skjedd på lenge, og vi har faktisk fått noen utmerkelser opp gjennom årene, kan han fortelle.Inger Lise Blyverket, som tiltrådte som direktør i Forbrukerrådet i desember, har en klar oppfordring til kommunene.

De må gjøre innbyggerne til hovedpersonene. Det er dem de er til for. Kommunene må spørre innbyggerne om hva de synes, ta svarene på alvor, og være åpne om dem.

Hun opplyser at flere kommuner måler egen innsats etter hvilken plass de tar i Forbrukerrådets test, og håper årets resultater vil gi inspirasjon til enten å beholde god plassering, eller forbedre seg.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke