18. nov
 
Slik blir nye riksveg 3/25
1. november 2020 klippes snora til nye riksveg 3/25. Før den tid skal det bygges firefelts i et forrykende tempo. Snart ligger hele traseen klar.

Publisert: 13.sep.2018 21:32
Oppdatert: 14.sep.2018 09:33

Se på bildet! Sånn vil det se ut ved Tønset gård, 600–700 meter fra Brenneriroa i retning Hamar, om et par år.

Nå er arbeidet godt i gang med å tilrettelegge for den nye riksvegen. Ved Tønset skal den nye vegen kobles sammen med dagens riksveg 25 fra Hamar. Firefelten vil krysse under dagens veg i et toplanskryss (med påkjøringsramper fra dagens veg), ta en sving oppover mot Budor bak Norderhovskogen, Slettmoen og Lund, før firefeltsvegen ledes ut igjen mot dagens riksveg-trasé. Videre mot Elverum vil den nye vegen følge samme rute som dagens.

tidenes største kontrakt

Totalt vil den nye og den gamle vegen krysse hverandre tre steder. Taale Stensby, prosjektleder i Statens vegvesen, forteller at dette bunner i et ønske om å ta minst mulig matjord.

– Selve traseen ble fastlagt mellom 2002 og 2005, sier Stensbye, som faktisk har jobbet med prosjektet siden tidlig 80-tall.

Totalen for prosjektet er 15,2 km firefeltsveg (mellom Tønseth og Basthjørnet i Elverum), 10,4 km to-/trefeltsveg (mellom Ommangsvollen og Tønset samt mellom Åkroken og Svingen), tre planskilte kryss, to rundkjøringer, to T-kryss, ti bruer, to viltoverganger, 18 over-/underganger og 7,1 km ny gang- og sykkelveg.

OPS-prosjektet, som kom i gang for alvor i juni, er unikt. Det er landets største vegkontrakt gjennom alle tider, ettersom E6-utbyggingen er inndelt i parseller, pålydende 5,5 milliarder kroner. Samtidig skal byggetiden være kort. Skanska er entreprenør for prosjektet.

– Hvordan ligger dere an?

– Vi kom i gang tidlig og har fått en god start. I løpet av de to og et halvt årene vi jobber, får vi tre somre. Det betyr mye. Jeg liker å gå på ski – og det er det flere som gjør – så jeg skal være litt forsiktig med å si det, men vi håper på en vinter uten noe særlig snø … sier Ketil Sand, prosjektdirektør hos Skanska.

Han tror vegen vil kunne åpnes noe tidligere enn annonsert.

målet er å bli ferdig fort

Med OPS-modellen er det et mål også for entreprenøren å gjøre en så grundig jobb som mulig, så effektivt som mulig. Skanska får vedlikeholdsansvaret for rv. 3/25 i 20 år etter at den er ferdigstilt. Samtidig får ikke entreprenøren betalt før prosjektet er ferdig.

– Foreløpig ser det ut som OPS-modellen er gunstig både med tanke på byggetid og kostnader, sier Stensbye.

På enkelte strekninger i anleggsområdet, er det satt opp oransje gjerder tvers over jorder.

– Skal vegen gå ut dit?

– Nei, det er det vi har satt av som arbeidsrom. Mye av det innenfor gjerdene skal tilbakestilles til landbruksareal, sier Stensbye.

– Vi tar så lite matjord som mulig. Vi er kjempefornøyd med samarbeidet med grunneierne, legger Sand til.

Av hensyn til gårdbrukerne har også gravingen av trasé over jordene drøyd litt.

– Vi venter på innhøstingen på dyrka mark. I løpet av noen uker vil man se hele traseen, sier Sand.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke