16. jun
PLANENE KLARE: Truls Haakonsen, Tor Rullestad. Tore Løvås og Oddvar Hemsøe har mange planer for HamKam.
 
Slik skal HamKam omsette for 100 mill.
HamKam har nå planene klare som skal gjøre klubben økonomisk uavhengig av sportslige resultater. I løpet av et par år skal de omsette for godt over 70 millioner, men de regner også med å passere 100 millioner om ikke mange år.

Publisert: 23.apr.2008 00:00
Oppdatert: -

HAMAR: I år er HamKams budsjett på drøyt 50 millioner kroner, men Briskeby er like mye en byggeplass som en fotballstadion nå. Det betyr at det er mye å gå på økonomisk.

Og det har HamKam tenkt å utnytte.
Derfor forsterker de administrasjonen med to nye personer.
* Tor Rullestad, som kommer fra reklamebyrået Rim, blir direktør for forretningsutvikling.
* Oddvar Hemsøe er engasjert som medie- og kommunikasjonsansvarlig.
- Vi ansetter ikke folk uten av vi får avkastning på det, sier Truls Haakonsen.
Det betyr at herrene Hemsøe og Rullestad skal skaffe mer penger til klubben enn de koster.
Mye mer penger.

VIP for 12 mill.
I tillegg vil det frigjøre klubbens kommersielle direktør Tore Løvås til å jobbe enda mer inn mot sponsormarkedet.

- På denne måten spisser vi organisasjonen vår, sier klubbdirektør Truls Haakonsen.
Allerede nå opplever Løvås at inntektene øker som en følge av den nye arenaen.
- Vi har allerede solgt 300 VIP-plasser til 15.000 kroner stykket, sier Løvås.
Etter 1. august kan HamKam selge ytterligere 300 VIP-plasser. Og neste sesong går VIP-plassene for 20.000 kroner. Det betyr 12 millioner kroner i inntekter bare her.

Mer på hver tilskuer
Tor Rullestad er mannen som skal tenke nytt for HamKam. Han skal finne helt nye kilder til inntekter.

- Hvis vi sier det er 15 hjemmekamper i året på Briskeby, pluss cupkamper, har vi 340-350 dager i året vi kan bruke på å tjene penger på andre måter. I tillegg skal vi jobbe med å finne ut hvordan vi skal tjene mer penger på det vi allerede har.
- Vi skal for eksempel ha 30 kiosker på den nye arenaen. Hvordan skal disse være? Hvordan skal vi få folk til å bruke mest mulig penger når de er på Briskeby? Det er spørsmål vi ønsker å finne ut av. Det handler om å foredle det vi allerede har sier Rullestad.
HamKam direktør Truls Haakonsen anslår at gjennomsnittspublikummeren bruker 18 kroner i tillegg til inngangsbilletten på Briskeby. Bare ved å øke dette til 30 kroner er det mye å hente.

Supporterbutikk?
Til sammenligning har Arsenal klart å lage et konsept på Emirates stadium, hvor gjennomsnittstilskueren legger igjen 700 kroner, inkludert inngangsbilletten på 300 kroner.

- Det er litt forskjell på Arsenal og HamKam. Mange av dem som ser Arsenal, ser dem bare en gang, forklarer Haakonsen.
I det ligger det i kortene at det er mer å hente på blant annet supporterutstyr for engelske klubber, men det er ikke unaturlig å tro at det kommer en supportbutikk i tilknytning til nye Briskeby heller.

Mat før og etter
I tillegg vil det helt sikkert komme en eller flere restauranter på de nærmere 8.000 kvadratmeter tilgjengelig næringsareal i det nye stadionanlegget

Rullestad ser for seg at det blir mulig, både å spise søndagsmiddagen på Briskeby for hele familien før kampen, og å ta med seg en pizza hjem etter kampen.
- Det fine med det nye stadionet, er at den bygges i etapper. Det gjør at vi kan lære av de erfaringene vi gjør underveis, så får vi ser hvor store behovene er for de forskjellige konseptene, sier Rullestad.
Han tror nystartede Briskeby Kurs- og Konferansesenter blir et av de viktigste inntektsgrunnlagene for klubben på sikt.
- Den blir åpen for alle, og en viktig del av satsingen vår.

Konsertarena
Han mener også at HamKam skal videreutvikle eventselskapet Multievent på den måten at det kan lage større opplegg for klubbens samarbeidspartnere. I tillegg vil disse gis mulighet til diverse produktlanseringer på Briskeby.

- Det er vel heller ingen grunn til at Briskeby ikke kan bli en konsertarena. Det er mange muligheter som vi skal utnytte, uten at vi skal bli for konkrete akkurat nå, sier Rullestad.
Engasjementet av Hemsøe begrunnes med et stadig større mediepress på tippeligaklubbene.
- Gjennom medieavtalen er Tv2 blitt den største sponsoren i HamKam. Mye handler om å legge forholdene til rette for deres produksjon. Erfaring viser at de som er flinke her, får mest sendetid, sier Haakonsen.
Som igjen betyr mer penger til klubben.

Flere bein
Av klubbens budsjett på rundt 50 millioner kroner, er det i år lagt opp til 29 millioner kroner i inntekter gjennom samarbeidsavtaler - inkludert sju millioner kroner gjennom medieavtalen - og 11 millioner kroner i publikumsinntekter.

Det betyr at 80 prosent av budsjettet er dekket av disse to inntektskildene.
- Målet nå er å få flere bein å stå på. Hvis det skulle vise seg at vi ikke lykkes med det, så har vi bygd en ny stadion til ingen nytte, men det har vi ingen tro på. Jeg mener at det vanskeligste året i all framtid, er i år. Kommer vi velberget gjennom det, da ser framtida veldig spennende ut her, sier klubbdirektør Truls Haakonsen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke