hacklink
17. sep
 
–Haugstveit glemmer stranda

0
Publisert: 01.jun.2015 04:00
Oppdatert: 01.jun.2015 07:14

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

Yngve Haugstveit feilinformerer om bydeler og glemmer strandsonen

Arbeiderpartiets listekandidat Yngve Haugstveit skriver i Hamar Arbeiderblad 26. mai om jernbanetraséene. Han skal selvsagt få mene hva han vil, men det er viktig å bruke riktige opplysninger og fakta.

Haugstveit skriver om trasé Øst at dobbeltsporet vil gå gjennom Østbyen, Briskebyen og Disen. Han skriver også at de tre bydelene vil bli rasert. Dette er feil. Jernbaneverket (JBV) har nå utvidet korridor Øst slik at verken Østbyen eller Briskebyen behøver å bli direkte berørt. Også Disen kan skånes betydelig i forhold til utgangspunktet. Folkeaksjonen har presentert enkle og funksjonelle ideer til krysning av Stangebrua og Vangsvegen! Unødvendig dramatisering i debatten tjener ikke saken.

Haugstveit kan dessuten merke seg at JBV vil legge Folkeaksjonens ideer til grunn i den videre utredning av det midtre korridoralternativ. Dette gir muligheter for bedret funksjonalitet, kostnadsbesparelser og, ikke minst, færre negative konsekvenser i forhold til JBV’s opprinnelig utkast. Også her synes Haugstveit å dramatisere unødvendig med uttrykk som «lang og bred kulvert / grøft tvers gjennom bebyggelsen» og «veldig stor underjordisk stasjon».

Haugstveits betraktninger om trasé Vest er interessante, inkludert en viktig presisering om HAs referat fra kommunestyret. Han bekrefter også at det for Hamar Ap er en forutsetning at den traséen går i tunnel fra bryggeriet. Folkeaksjonen deler JBV’s uttalte pessimisme knyttet til realismen i denne forutsetning. Vi håper derfor at Hamar Ap allerede nå kan ha fokus på alle de gode muligheter som ligger i alternativene «Midt» og «Øst» og delta aktivt i arbeidet for å få beste framtidsløsning for byen og jernbanen. Haugstveit vier også Nasjonal transportplan oppmerksomhet. Flere sentrale politikere er opptatt av at strekningen Sørli – Brumunddal nå prosjekteres og deretter bør bygges ut i sammenheng, av hensyn til løsning i Hamar. Dette kan medføre ferdigstilling til Brumunddal i 2024 eller noe senere. Nasjonal transportplan må derfor revideres på dette punktet. Det ville vært flott om også Arbeiderpartiet kunne være med å kjempe for denne revideringen.

Men hva med strandsonen Haugstveit? Det er overraskene at du ikke vier den noen oppmerksomhet. Det er jo prisverdig at du er opptatt av Hamars innbyggere i vestre bydeler og presiserer at både Hamar Ap og du ønsker en tunnel fra bryggeriet. Det virker imidlertid som om dere har glemt området fra dagens stasjon og bort til bryggeriet.

Hvordan tenker du deg et flomsikkert dobbeltspor nordover fra stasjonen, foran sentrum, over Skibladnerbrygga, bak Koigen og bort til tunnelinnslaget ved bryggeriet? Det hadde vært meget interessant å vite.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke