hacklink
buy instagram followers
19. sep
Jernbane: Ole R. Østby argumenterer for at dobbelsporet bør bygges kun fram til Hamar stasjon.
Foto: Jens Erik Jensrud
 
“Etter oss kommer syndefloden”
Trond Kjernli var også på folkemøtet på Scandic 17. november hvor Jernbaneverket (JBV) presenterte sin «optimaliserings-rapport» om jernbanens føring gjennom Hamar.

Publisert: 15.des.2015 04:00
Oppdatert: 15.des.2015 10:50

Jeg leste Trond Kjernlis innlegg i HA 27. november. Kjernli oppfattet at JBV støttet traséalternativ Øst med ny jernbanestasjon ved Vikingskipet – men dessverre vil det bli umulig å koble Rørosbanen til Øst-traseen. Men det løser Kjernli elegant: Rørosbanen fra Hamar til Elverum kan med fordel legges ned; her bør man bruke el-buss, mener Kjernli. Så enkelt er det dog ikke.

Kjernli har flere underlige argumenter til fordel for alternativ Øst, blant annet stasjonens nærhet til Briskeby stadion, Politihuset og Vikingskipet. Videre mener han at omfanget av dyrket mark som vil bli nedbygd, blir mindre enn én promille av det annen samferdselsutbygging i området vil medføre. Men han underslår tapet av dyrket mark som følge av ny sentrumsutvikling på Børstad gårds grunn.

Kjernli er medlem av Hamar SV, og hans mange avisinnlegg om jernbanesaken er antagelig i samsvar med SVs politikk? Han var femtekandidat på SVs valgliste for 2015, men drattet ned til sjuende plass ved valget. Det kan tyde på at flertallet av de få som stemte på SV, ikke ønsker alternativ Øst.

Kjernli skriver at han håper «de optimistiske og framtidsrettede fortsatt må sette dagsorden i jernbanedebatten». De optimistiske og framtidsrettede ! Her er det noe som skurrer. Mange framtidsrettede mennesker deler ikke Kjernlis og andre politikeres oppstemte optimisme om fremtiden.

Den globale oppvarmingen er et faktum, og verden vil i framtiden oppleve dramatiske klimaendringer som vil føre til naturkatastrofer, matmangel, konflikter, krig og folkevandringer. I Norge vil oljevirksomheten ta slutt om noen tiår, og vi må omstille oss til nøkternhet.

Nasjonal transportplan er ikke et bindende dokument. Det som ble lagt fram i NTP 2014-2023, kan Stortinget endre i NTP 2018–2029. På møtet på Scandic opplyste JBV at bygging av dobbeltspor til Hamar i 2024 står fast, men videreføringen til Lillehammer etter 2030 er ikke lenger så sikkert; dette prosjektet må konkurrere med alle andre samferdselsprosjekter i landet. Det er heller ikke avgjort at det blir sammenhengende dobbeltspor.

Det er å håpe at Stortinget innser at ideen om pendlertog og «arbeidskraftens mobilitet» ikke er veien å gå for å få til en bærekraftig utvikling i Innlandet. «Det grønne skiftet» innebærer blant annet at transportbehovet må reduseres, og at mange av oss må gå et hakk ned i levestandard. Det innebærer også at dobbeltsporet bare bør føres fram til Hamar stasjon. Dermed kan vi glemme alternativ Øst.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke