hacklink
18. sep
JBVs siste video fra 5. april: Bildet viser kulverten fra nordenden ved CC med Vangsvegen og Parkgata som går over kulverten, og St. Olavs gate som er borte. Nærmest ser vi den grønne overdekningen som fortsetter opp til Kronborg. Jernbanen har i over 100 år bidratt til at disse arealene ikke har blitt bygd ut, noe som en vestlig trase kan bidra til å sikre i framtida også! SKJERMDUMP: JERNBANEVERKETS SISTE VIDEO 5. APRIL
 
“Midt” – det største inn-grepet for flest innbyggere
NY JERNBANETRASÉ: Jernbaneverket (JBV) arbeider med tre hovedalternativer for valg av trasé og plassering av stasjonen.

0
Publisert: 25.mai.2016 04:04
Oppdatert: 25.mai.2016 04:03

MENINGER

Ut fra visualiseringene som er vist, har det blitt et ensidig fokus på og dramatisering av vest-alternativene. Vi finner det derfor riktig ut fra JBVs presentasjoner å peke på noen av de store utfordringene som er knyttet til en trasé gjennom Østbyen.

I en video JBV har lagt ut, er det noen bilder som antyder mange av problemene. Det må likevel nevnes at visualiseringene etter vår oppfatning er upresise og misvisende, noe som også er påpekt av politikerne. Likevel er det nå en gang dette JBV har lagt fram, og midt-alternativet bør diskuteres ut fra det materialet.

Hva forteller disse visualiseringene? Bildene får etter vår oppfatning tydelig fram omfanget og følgene av at traseen skjærer gjennom byen:

* Mange bygninger rives, flere av dem verneverdige, både eneboliger, rekkehus, mindre blokker og næringsbygg.

* Fredede kvartaler må rives.

* Rivingen vil strekke seg over en lengde på 900 meter fra Stangevegen til Kronborg.

* Det vil bli innsigelser og ekspropriasjoner som hemmer framdriften.

* Stasjonen vil sannsynligvis ligge på 8–10 meters dyp ved rådhuset og CC og ca. 12 m dyp ved Parkgården, den har 4 spor og perrongene har en lengde på ca. 350 meter, og med to perronger på 10m bredde blir bredden av kulverten ved stasjonen til sammen ca. 40 meter.

* Kulverten fra Kronborg til Åkersvika får en lengde på 1250 meter, og dette er 250 meter lenger enn kulverten i vårt modifiserte alternativ til Vest 3b.

* En mengde veier som skaper kvartalsstrukturen i denne delen av byen blir borte/sterkt endret, hvis ikke tak over kulverten blir bygget.

* Skal en aktør ønske å bygge tak over kulverten, vil han ønske å bygge hele kulverttaket samtidig som stasjonskulverten ferdigstilles.

* Hvis ingen ser noen fortjeneste i å bygge lokk over kulverten, vil den bli liggende åpen fra Kronborg ved høgskolen til nordbredden av Åkersvika. Høyden på kulvertveggene kan bli opptil 12m avhengig av hvordan JBV legger sporet.

* Det vil bli behov for parkeringshus enten på Fuglseth-tomta og/eller trekanten ved Parkgården.

* Det må bygges en trafikkterminal med plass for av- og påstigning, buss, drosje, syklister o.a..

*All offentlig busstransport må inn i bykjernen.

* Det blir krevende å ta unna trafikken gjennom Vangsvegen.

* Å innpasse Rørosbanen i stasjonen vil også føre til ekspropriasjon og riving etc..

* Så lenge Rørosbanen går på diesel, må et eventuelt tak over stasjonen ha en 250m lang spalte for å lufte ut eksos.

Må dette skje? Visualiseringene fra JBV viser at det er dramatiske inngrep som kan komme til å skje i denne bydelen, og hver enkelt kan jo prøve å ta inn over seg følgene for innbyggerne.

Men må dette skje når man har et sentralt vestlig alternativ som: *Gir varig vern av hele strandsonen. *Ikke krever et eneste hus revet. *Har kortere kulvert. *Sikrer en like sentral stasjonsplassering. *Gir rikelig plass til en moderne trafikksentral. *Kan gi en spennende framtidig byutvikling.

Og så må vi huske til slutt: Hvis stasjonen blir lagt ved CC, vil hele det gamle stasjonsområdet bli frigitt. Antakelig blir selve strandsonen vernet, men hele området innenfor strandsonen fra Espern til Åttemetersplanet vil kunne bli utbygd. Det kan komme til å skje fort, og hvordan blir det da med tanke på barrierer mot Mjøsa og utsikten fra Strandgata?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke