Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
24 kilometer tunnel
Norske veger.

Publisert: 11.nov.2015 04:00
Oppdatert: 11.nov.2015 08:47

Staten bygger nå en 24 kilometer lang biltunnel under havet, for å knytte Stavanger sammen med Kristiansand og Bergen. Staten er villig til å strekke seg mer enn 300 meter under havets overflate for å få dette til.

Det er snakk om bevilgende myndigheter, som ser et stort potensial i dette området av Norge. Det er snakk om å hjelpe rike olje-kommuner langs kysten. Vi snakker om oljeinntekter og oljefond, som er det viktigste Staten har.

I dag er det imidlertid lett å se at luften er i ferd med å gå ut av en overopphetet oljeballong. Lønninger og priser har vært presset i været i flere tiår, også i fastlands-industrien. Med det til følge at vi som oljeavhengig nasjon har priset oss ut av utenlandske markeder. Men Statens oljetankere lar seg ikke snu.

Til tross for dagens «depresjon» fortsetter monsterskipene rett framover, med samme produksjonstakt, for å opprettholde goder og hindre arbeidsløshet. Det samme gjør andre oljeproduserende land. I dag produseres det mer olje i verden enn etterspørselen tilsier. Dermed faller oljeprisen og arbeidsledighet er et faktum. Staten er altså villig til å bli med rike Vestlandskommuner på et gilde for landsdelens beste. Nesen forteller meg at dette prosjektet vil koste flere hundre milliarder.

Sett i relasjon til dette, synes jeg ikke det ville være upassende for oss på Innlandet, å kreve et statlig engasjement på la oss si 3–5 milliarder, som allerede har vært framme i lyset for «trase midt». Vi må få Staten til å forstå at Innlandshovedstaden trenger et nøytralt trasévalg som samler folket.

Staten må gi det som kreves for at byen skal få full høyhastighets-effekt for pendlertrafikk og transport, samt elektrifisering av Røros-banen. Dieseldrift og tunnel for eksempel hører ikke sammen. Dette forstår politiker-krefter i hovedstaden, hvis de blir møtt av jevnbyrdige krefter fra innlandet. Det er bare å se til Vestlandet, så forstår en at det må ligge sterke lokalkrefter bak et krav om en gigantisk tunnel på 24 kilometer.

Et slik gigantløft, der alle kan stille seg bak, vil nødvendigvis gi luft under vingene. Kanskje også litt vann over hodet. Det vil gjøre noe med en. Det vil frigjøre areal, tanker, energi og oppfinnsomhet. Stolthet og selvbevissthet. Dermed vil en være åpen og attraktiv langt inn i framtida og kunne bygge opp økonomi og sikre arbeidsplasser.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke