Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Turisme: Kinesere på ski. Dette er i Nanshan skisenter øst for Beijing.Foto: Greg Baker, AP
 
300 millioner kinesere på ski i Innlandet?
Kina skal arrangere OL i 2022 og har som mål at 300 millioner kinesere skal lære seg vinteridrett.

Publisert: 08.feb.2018 17:54
Oppdatert: 08.feb.2018 18:08

Det har vært skremmende stille etter at Christian Hedløv Engh, direktør i Innovasjon Norge Innlandet, skrev et innlegg i HA 10. august 2017 om mulighetene som ligger i dette. Er næringslivet usikre på hvordan man skal gå frem? Her er noen tanker fra tidligere student i Kina, sosialantropolog, næringslivsleder og kommende bonde i innlandet.

Dette skrev Christian Hedløv Engh i august i fjor.

Kinesere er ikke som nordmenn. De er ikke født med ski på bena. De spiser varme grønnsaker til frokost og blir deprimerte av tanken om køfrie veier. Dersom vi skal lokke til oss flere enn de mest eventyrlystne kineserne, må næringslivet i Innlandet generelt, og reiselivsnæringen spesielt, legge til rette for at kinesere får dekket sine primærbehov under norgesoppholdet.

La oss først konstatere at Innlandet er et attraktivt reisemål. Vi har flott natur, moderne skianlegg og dyktige matprodusenter. Samarbeid mellom Kina og Norge om kompetanseutveksling er godt i gang. Det meste ligger til rette for at kinesere kan lære seg å bli glad i Norge som feriedestinasjon. Men safari blir ikke like spektakulær når man ligger hele natten og hører på kakerlakker. Eiffeltårnet mister litt av sin glans om man bruker formiddagen på å finne grovt brød til frokost. Hva tror du kineseren tenker om brunost og folketomme skiløyper på fjellet?

I beste fall tiltrekker vi oss de mest eventyrlystne kineserne dersom vi fortsetter å profilere Innlandet slik tyskere, dansker og nordmenn ønsker å oppleve, spise og bo. Vi må tilby en pakke som også tilfredsstiller noen av hverdagsbehovene til kineserne slik at opplevelsen av det norske ikke blir altfor voldsom, men at det oppleves som både eksotisk og annerledes samtidig som det er enkelt, komfortabelt, og trygt. Gi kineserne den følelsen som gjør at mange nordmenn velger å dra tilbake til den samme campingen, eller sommerhuset i Danmark år etter år.

At kulturell kompetanse er avgjørende for å nå nye markeder fikk Tesla smertelig erfare da bilprodusenten forsøkte seg på det kinesiske markedet. Løsningen på lave salgstall var like enkel som den er genial. I storbyene i Kina er det ett stort problem: Luftforurensning. Tesla svarte med å utvikle et luftfilter som gjør bilen til det tryggeste stedet du kan være. Plutselig er det ikke bare en bil, men en bil kineserne trenger.

Eksempelet illustrerer to ting. Frisk norsk fjelluft bør være noe vi bruker for å profilere Innlandet, og næringslivet må forstå kinesisk kultur og verdisett for å tilby relevante reiselivspakker. Klarer vi å tenke nytt og tilpasse vårt produkt, er potensialet enormt for vekst i Innlandet. Den kinesiske staten har bestemt seg. Kina skal bli en skinasjon. Nå er det opp til næringslivet her i landet å ta sats, lære, og gripe denne unike muligheten. Vi har fire år på oss.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke