Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
E6: Den nye 4-feltsvegen sør i Stange.Foto: Christian E. Bergheim
 
4-felts E6, hvorfor?
Gamle og nåværende utfordringer må løses med nye holdninger og fremtidig teknologi. Dette er et viktig prinsipp i MDGs politikk. Ignorert av de som ønsker å fremstille partiet som reaksjonært. Men hvem er egentlig gammeldags?

Publisert: 11.mar.2016 04:00
Oppdatert: 11.mar.2016 10:29

Bygge motorveg for å møte fremtidens transportbehov er en gammeldags løsning på fremtidens trafikkavvikling. Å foreslå en stopp i utbygging av E6 er ikke noen vinnersak i 2016. Men politikk handler om å bygge et fremtidig samfunn, gjerne med incentiver for å få fortgang i implementering av ny teknologi.

Andrew McAfee, leder av MIT, er en av verdens fremste innenfor kunstig intelligens og robotisering av samfunnet. Boken The Second Machine Age gir en god skildring på hvordan smart teknologi vil bidra til å løse mange av de nærliggende globale samfunnsutfordringene. Heriblant transportsektoren, som utgjør 15 prosent av de globale CO2-utslippene og nær 50 prosent av de lokale utslippene.

Utviklingen av teknologi er i eksponentiell vekst. Vi har, og vil i stadig økende grad få tilgjengelig teknologi til en overkommelig pris, som i dag kan anses som futuristisk og science fiction. Selvkjørende biler er kanskje Science fiction, men teknologien er allerede full anmarsj, og i daglig bruk i enkelte bilmodeller. Delvis eller helt selvkjørende biler er en langt bedre og mer effektiv måte å løse gamle transportutfordringer, enn å bygge dyr, arealkrevende og gammeldags infrastruktur. Innen 2020 vil det være 10 millioner selvkjørende biler i vår del av verden.

Kødannelser og trafikkork oppstår oftest av trafikkuhell (menneskelige feil) og oppbremsinger grunnet distraksjon av bilfører. Med bare en mindre andel intelligente biler på vegene, vil trafikkavviklingen gli mye mer strømlinjeformet og kontrollert. Helt- eller delvis selvkjørende biler snakker sammen og deler informasjon for å oppnå optimal trafikkavvikling lokalt og over hele den planlagte strekningen. Også derfor vil ny teknologi forhindre mye av dagens trafikkork og kødannelse.

Google har til nå testet ut selvkjørende biler over en strekning på 1,6millioner km (40 ganger rundt jorden). Uten uhell eller skader på mennesker. Selvkjørende biler vil redusere antall trafikkdøde med 1,2 millioner mennesker per år på verdensbasis.

Før utbygging av E6 fra Stange til Minnesund brukte vi 40 minutter på strekningen Hamar - Minnesund. I dag bruker vi 36 minutter. Var det egentlig verdt 10 år med vegbygging, køkjøring, ødeleggelse av natur, nedbygging av matjord og 20.000 tonn CO2-utslipp relatert til vegbygging på denne strekningen?

Fremtidige milliardinvesteringer bør heller brukes til incentiver for å utvikle og implementere mer smart teknologi for transportsektoren og i privatbiler. Samtidig med at godstransport bør tvinges mer over på bane.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke