hacklink
18. sep
Illustrasjon: Øystein Krogsrud
 
900 eller 3.600 meter strandlinje
Jernbanesaken er en diskusjon om Hamar ønsker 3.600 eller 900 meter udelt strandsone i sentrum.

Publisert: 30.aug.2016 04:00
Oppdatert: 30.aug.2016 08:40

Den lokale befolkningsveksten i Hamar og Ottestad viser at det er Mjøsa som trekker nye innbyggere. Likevel vil Jernbaneverket betale 1,4 milliarder kroner ekstra og ofre 2.700 meter udelt strandlinje for at rundt 200 togpendlere skal gå til og fra jernbanestasjonen.

LES OGSÅ: Slik kan kulverten utvikle Hamar

I Hamar (utenom Vang) er det seks såkalte grunnkretser som har hatt mer enn ti prosent befolkningsvekst fra 2011 til 2015. De seks grunnkretsene er Martodden, Frøberg, Vestbyen, Sentrum, Dalsløkka og Storhamar. Fire av grunnkretsene grenser til Mjøsa, mens Dalsløkka og Storhamar ligger i neste rekke bak Martodden og Nedre Storhamar.

I Ottestad delområde i Stange er det også seks grunnkretser som har hatt over ti prosent befolkningsvekst i samme periode. De seks grunnkretsene er Ottestad, Hegsvold, Sandvika, Gyrud, Sakslund og Petlund. Alle grenser mot Mjøsa med unntak av Petlund.

Ved å se på hvor folk flytter, ser vi at Mjøsa har en enorm tiltrekningskraft på nye innbyggere. Det er neppe tilfeldig at 11 av 12 grunnkretser på vekstoppen, grenser, eller tilnærmet grenser, til Mjøsa.

Strandlinja i Hamar sentrum er rundt 3600 meter lang fra og med Koigen til og med Espern, inkludert Tjuvholmen, målt ved hjelp av Google Maps. I tillegg kommer en kilometer lang strandlinje i Åkersvika og en flere kilometer lang strandlinje i Ottestad, som kan vitaliseres med en jernbanestasjon ved Vikingskipet.

Fra og med Koigen til Sea Side er det rundt 900 meter strandlinje. Derfra er det foreslått å stenge av rundt 2700 meter strandlinje med kulvertkolle og jernbanelinjer, hvorav tilnærmet alt med jernbanelinjer.

Jernbaneverket hevder at det ikke spiller noen rolle om store deler av strandsonen stenges av jernbanelinjer så lenge man kan bygge på innsiden. Jeg tror imidlertid den eksisterende strandsonen illustrerer forskjellen på en delt og en udelt strandsone.

Jernbaneverket er svært opptatt av hvor mange som kan gå til dagens jernbanestasjon, men nevner ikke at et stort flertall bor nærmere Vikingskipet.

I delområdene Hamar Vest, Storhamar, Hamar Nord og Midtbyen er det i overkant av 15.000 innbyggere, og tilnærmet alle bor nærmest dagens jernbanestasjon. I Hamar Øst og de fire delområdene i gamle Vang er det 14.600 innbyggere, og disse bor i all hovedsak nærmest Vikingskipet. I tillegg kommer nær 8.000 innbyggere i Ottestad delområde i Stange, som alle bor nærmest Vikingskipet.

Det er altså ingen tvil om at flere bor nærmere Vikingskipet. Jernbaneverkets halmstrå er 6.700 bosatte og arbeidsplasser innenfor fem minutters gangavstand til dagens jernbanestasjon, i følge etatens utredning. Jernbaneverket har imidlertid ikke tall for denne gruppens bruk av toget.

En rapport fra Østlandsforskning viser at rundt 1.000 innbyggere i Hamar pendlet til jobb i Oslo og Akershus i 2013. Sparebanken Hedmarks konjunkturrapport fra 2014 viser at det i 2013 var 565 pendlere fra Oslo og Akershus til Hamar. Mitt grove anslag, basert på sysselsatte i Midtbyen og egne observasjoner, er at rundt 100 personer i hver av disse to gruppene går til og fra dagens jernbanestasjon daglig, altså rundt 200 til sammen.

Det er åpenbart en fordel at disse personene kan fortsette å gå til og fra dagens jernbanestasjon. Men prisen er en merkostnad på 1,4 milliarder for dagens trasé, sammenlignet med kostnaden ved Vikingskipet, ifølge Jernbaneverkets utredning. I tillegg kommer en avgivelse av 2.700 meter udelt strandsone. Det blir sju millioner kroner og 13 meter strandlinje per togpendler.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke