buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
GODS: Tømmerterminalen på Sørli kan utvides til godsterminal, mener Jan Einar Graff.FOTO: ARNT OLAV VELTEN
 
«Å lenge skar dom unners a»
Nå har Hamar Ap med ordføreren i spissen flagga mening med betingelser for H1 og H5 i utbygginga til dobbeltspor. Hurra!

0
Publisert: 05.nov.2014 07:15
Oppdatert: 05.nov.2014 07:17

MENINGER

Kanskje toget en gang i framtida når Hamar. Nasjonal transportplan 2014-2023 har som mål InterCity ferdig til Hamar 2014. Å få til en endelig reguleringsplan for Hamar haster. Så lenge det ikke er bestemt hvor sporet skal ende (H1 er etter min mening eneste alternativ) så forsinker det Stange kommune og kommunene nord for Hamar.

Einar Busterud kritiserer Ap med at de «slår inn åpne dører». Hadde vel ikke forventet noe annet fra den kanten. Han påstår at han og hans parti er i samme trakta som de andre - nemlig at de ikke har konkludert. Hørt sånn sprøyt. Politikerne i Hamar har helt klart konkludert, men er ikke villige til å innrømme hva de har konkludert. På tide å flagge sine meninger nå. Tida går. Etter NT 2014-2023 står det igjen bare 10 år til ferske spor når Hamar stasjon der den ligger i dag.

Forbauset, kjære leser? Med bakgrunn av «spill for galleriet» langs mjøsstranda fra Minnesund og nordover hvor dobbeltsporet skulle bygges, er nok løpet lagt. Men for å tilfredsstille «publikum» så tar de med H5 også. Tunnelinnslag ved bryggeriet kommer. Det er den eneste farbare veg.

Jernbanetomta på Hamar fra Espern og mot Koigen rommer mange skinner og oppstillingsplasser for gamle og utrangerte tog i dag. Alt dette må ryddes opp og bort. Og så står man igjen med dobbeltspor inn mot Hamar stasjon og spor til Rørosbanen. Mellom sporene og Mjøsa kan man anlegge park med strandliv og båtliv og andre aktiviteter hele veien mot Koigen. Så kan vi se litt på godstog og oppstilling av disse.

På Sørli i Stange er i dag tømmerterminal. Det området og ned mot Kolomoen er glimrende til å utvides til godsterminal i nærhet av E6 og riksveg 3. Mulighet for omlasting fra bil til jernbane gjør igjen at vi blir kvitt masse tungtrafikk og forurensning. Her kan man legge mange spor som kan benyttes til oppstilling av godstog og konteinere. Men alt dette står og faller på «Å lenge dom skar unners».

Nå har det gått sju år siden Jernbaneverket, samferdselsdepartementet, miljøverndepartementet og Stange kommune vedtok hvor traseen skulle gå gjennom Tangenhalvøya og videre til Sørli. Nå jobbes det med reguleringsplanen og endelige vedtak og kanskje start på bygging fra Kleverud sør for Espa 2017-2018. Hvis de blåblå kommer med bevilgninger i budsjettene framover.Håper politikerne flagger sine meninger, så bygginga kommer i gang igjen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat