17. sep
Trafikk: Helsesjekk-kravene er en diskriminering av eldre, skriver Sverre Gran.FOTO: SCANPIX
 
Aldersdiskriminering for trafikksikkerheten
I trafikksikkerhetens navn innførte myndighetene 1. juli 2010 et spesielt regelverk, obligatorisk helsesjekk for eldre fra fylte 75 år ved fornyelse av førerkort, i praksis innskjerpet i 2016.

Publisert: 12.mar.2019 14:59
Oppdatert: 17.mar.2019 19:53

Forårsaket eldre bilfører flere ulykker enn andre? I dag vet en svaret: Nei. Nå i 2019 vil regjeringen Erna Solberg (H) heve helsesjekk-kravene til 80 år. Resten står dessverre i fare for å bli som før.

Det vanskelig å se at helseminister A-G. Strøm-Erichsen (Ap) og samferdselsministere M. Kleppa (Sp) i 2010, eller Stortinget, krevde noen konsekvensanalyse av det nye regelverket. Eller var det embetsverket, byråkratene i Helse- og Vegdirektoratet, som la føringene?

Uten at Stortinget stilte spørsmålene om hvilken betydning innstrammingen av regelverket ville få for eldrebefolkningen, sosialt, rettssikkerheten.

Overlegene og spesialister i psykiatri, Bent Monsbakken og Dag Aarskog, hadde høsten 2010 flere kritiske innlegg i avisa Oppland Arbeiderblad. Et spørsmål var: «Nye førerkortforskrifter, økt trafikksikkerhet eller krenkelse av menneskeverd?»

Om trafikksikkerheten, stilte de spørsmålet: «Har helsemyndighetene beregnet hvor mange førerkort man må inndra for å hindre en alvorlig ulykke?»

«De nye reglene er et overgrep», hevdet legene. De krenker både menneskerettighetene og rettsikkerheten.

Det er 4.800 fastlegestillinger i Norge. Fra Helsedirektoratet ble det anbefalt at fastlegen ved mistanke om kognitiv svikt, kan ta «seniltesten.» Testen setter sosiokulturelle og intellektuelle forutsetninger. Inntrykket er at det er sliterne, mange eldre arbeidere, kvinner og menn, som ikke klarer «seniltesten». Dette er personer med «lav utdanning», som de i 2019 betegnes som i media.

Inntrykket er at testen utføres vidt forskjellig fra lege til lege. Stryker en på testen, står man i svært stor fare for ikke å få fornyet førerkortet. Skaper «Seniltesten» en ny lavstatusgruppe av trofaste arbeidsfolk uten førerkort?

I 2017 besluttet Danmark å fjerne «seniltesten». I lovforslaget står det: Bakgrunden for lovforslaget er, at der ikke er fundet evidens for, at de gældende regler om den øvre aldersgrænse på 75 år har en gavnlig effekt for trafiksikkerheden. Med lovforslaget gøres det således nemmere for ældre personer i Danmark at have kørekort, uten at det bliver gået på kompromis med trafikksikkerheden.» I Folketinget ble forslaget vedtatt med 90 mot 13 stemmer.

Hva er regjeringen Solberg (H, Frp, V, KrF) sin målsetting for eldrebefolkningen? Både i Sverige og Tyskland fornyer de eldre sine førerkort som den øvrige befolkningen. I Stortinget har både Ap, Sp og SV 7. juni 2018 gitt klar støtte til å fjerne aldersdiskrimineringen. Dette mot stemmene til H, Frp, V, KrF, Rødt og MDG.

Regjeringen har lansert «Leve hele livet-en kvalitetsreform for eldre.» Uten at de spesielle helsekravene blir fjernet, vil ikke regjeringens gode målsettinger for eldrebefolkningen være mer verdt enn papiret det er skrevet på.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke