17. sep
 
Alle meninger i jernbane- debatten er gyldige
Audun M. Jensen tar i et tilsvar til meg i bruk et populært retorisk grep. Han tillegger meg oppkonstruerte meninger som han deretter kritiserer.

Publisert: 21.nov.2018 11:38
Oppdatert: 21.nov.2018 13:22

I stedet for å skrive om trasevalg bruker Jensen retorikk til å gi inntrykk av at jeg ikke respekterer andres meninger. Dette kommer for meg i samme kategori som å konstruere spørsmål i en meningsmåling slik at svarene er gitt på forhånd, for deretter å presentere dette som en sannhet. Det er fristende å bruke mer tid på dette, men jeg velger heller å knytte noen kommentarer til det Jensen skriver om de faktiske argumentene.

Det eneste mer faglige i Jensens innlegg er dette:

«Min hovedbegrunnelse for Vest–trasèen har vært at jeg tror sentrum blir mer kompakt og miljøvennlig. En stasjon ved Vikingskipet kan føre til en firedeling av byens handelssentrum med CC, Maxi, det historiske sentrum og en ny bydel ved Vikingskipet. I dag er det over 20 tomme lokaler i det historiske sentrum. Derfor trengs det etter min mening stimulans fra en fremtidens InterCity-stasjon med økt kollektivtrafikk. Flere boliger og mer næringsutvikling rundt dagens stasjon tror jeg vil bidra til større livskraft og optimisme for det historiske sentrum.»

Les Audun M. Jensens innlegg her.

Ovenstående kommer i den kategorien jeg mener er relativt marginale og/eller oppkonstruerte argumenter:

· Det kommer uansett trasevalg en ny bydel på Espern, like ved en påtenkt stasjon mellom Espern og Vikingskipet.

· Tomme lokaler i det historiske sentrum er en del av en internasjonal megatrend hvor netthandel tar over for butikkhandel. Denne trenden er mye sterkere enn det som kan påvirkes av et trasevalg.

· Det foregår mer enn hundre tusen personreiser innenfor Hamars grenser hver dag, og i størrelsesorden et par prosent av disse skjer med tog. Troen på jernbanens effekt på sentrum er overdrevet.

· Jeg har tidligere vist et regnestykke som tilsier at en flytting av polet til sentrum ville hatt større effekt på sentrum enn dagens jernbanestasjon. Hvorfor er ikke Jensen med flere like opptatt av å flytte polet som å beholde jernbanestasjonen der den er?

· Utfordringen for ethvert sentrum blir å skape samlende attraksjoner utenom handel. Framtidas løsninger finnes ikke i bakspeilet.

· En østlig stasjon vil kunne gi langt flere boliger rundt dagens stasjon enn et vestlig alternativ, simpelthen fordi en østlig stasjon vil frigjøre langt større arealer for nye boliger.

· Jensens antydning om at Vest er mer miljøvennlig enn Øst lar seg ikke dokumentere. Det er et komplisert spørsmål uten et enkelt svar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke