16. sep
FORSLAG: Alternativ H8 for dobbeltsporet jernbane gjennom Hamar.
 
Alternativ H8 for femte gang
JERNBANEN i HAMAR: Det finnes muligheter for å beholde dagens stasjon og samtidig frigi strandsonen, skriver Ole R. Østby.

0
Publisert: 25.jul.2014 08:55
Oppdatert: 25.jul.2014 08:54

HAs meningsmåling viser at et flertall av Hamars innbyggere ønsker at jernbanestasjonen skal ligge der den ligger i dag, og at jernbanesporet skal følge dagens trasé. Men jeg tror ikke det flertall for at sporet skal legges på bru eller fylling tvers over Hamarbukta, fra Jernbanebrygga til Koigen, og inn på dagens spor igjen ved Bryggeriundergangen (alternativ H1). Mindretallet av byens innbyggere ønsker ny jernbanestasjon ved Vikingskipet og jernbanesporet bort fra strandsonen.

Men det finnes et alternativ som går ut på å beholde dagens jernbanestasjon samtidig som strandsonen blir frigitt. Jeg har tidligere skrevet fire leserinnlegg i HA om dette alternativet, men det har ikke vekket begeistring verken hos Hamars politikere, Jernbaneverket, Folkeaksjonen, HA eller avisens lesere.

Alternativet er en kombinasjon av alternativene H1 og H5 og kan benevnes H8. Jernbanen følger dagens trase sørfra fram til dagens Hamar stasjon. Der stanser sporet, og dagens spor fjernes mellom stasjonen og Jessnes slik at strandsonen gjennom byen blir frigitt. Tog som skal videre nordover, kjører «baklengs» ut fra stasjonsområdet, østover forbi Vikingskipet og svinger nordover inn på traseen for alternativ H5 eller H6. Tog som ikke skal videre, kjører «baklengs» tilbake til Oslo.

Hamar stasjon innrettes altså som en «sekkestasjon». Det er mange eksempler på moderne sekkestasjoner rundt om i Europa. Det er ingen ulempe at toget må kjøre «baklengs» videre fra Hamar stasjon; Intercity-togene går like bra begge veier. Vi må kunne akseptere et par minutters forsinkelse fordi togføreren må forflytte seg fra ene enden av toget til den andre - hvis det i det hele tatt blir noen vesentlig forsinkelse. Det er også mulig å ha to togførere på strekningen Stange-Hamar- Brumunddal-retur, og da kan det bli null forsinkelse.

Ved Espern anlegges forbikjøringsspor for godstog som ikke skal stanse ved Hamar stasjon. Godstog som skal nord for Dovre, bør benytte Rørosbanen. Et 6 km nytt spor fra Stange til Ilseng vil gjøre dette enklere.

Kommunen og Jernbaneverket er i gang med i utarbeide et planprogram som angir hvilke traséalternativer som skal utredes videre, og programmet blir snart sendt ut på høring. Jeg håper kommunen og Jernbaneverket synes alternativ H8 er såpass interessant at det blir vurdert, eller at de iallfall gir en begrunnelse for at det ikke er aktuelt.

Jeg ber om kommentarer fra Jernbaneverket og kommunen. Og gjerne også fra avisens lesere. Kanskje HA kan foreta en undersøkelse om hva byens innbyggere mener om H8?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke