16. sep
 
Alternativene for kulvert

Publisert: 28.feb.2017 23:19
Oppdatert: 28.feb.2017 23:55

De siste ukene har det vært mye oppmerksomhet om løsningen med kulvert i vest. Grovt sett kan vi si at det er tre alternativer til Bane NORs forslag:

1. Innspill fra Espern eiendom fra 21. januar.

2. Forslag fra oss fire i kulvertgjengen, beskrevet i flere innlegg i HA.

3. Tidligere forslag om kulvert i indre trase sendt til høring fra Samarbeidsutvalget for Velforeninger

Felles er en løsning med stasjonen sentralt plassert i sentrum og traseen videre i kulvert mot vest. Felles er også at kulverten går under Hamarbukta, og bukta er uten bebyggelse, noe som samsvarer med Fylkesmannens kompromissforslag og i stor grad oppfyller Riksantikvarens krav. Da vi i kulvertgjengen har fått en del spørsmål om hva som skiller vårt alternativ i ytre trase fra det Espern Eiendom har lagt fram, ønsker vi å peke på noen likheter og forskjeller.

- I begge alternativene går sporet på østsida av nåværende spor over Åkersvika. Espern Eiendom tror at traseen vil kreve at det vesle tilbygget på Ringstallen må rives.

- Espern vil ha sporet over vika så lavt som råd er, trolig for lettere å få til en veiløsning til Espern i øst. Vi har ikke brydd oss om sporhøyden over vika, mener Bane NOR løser det.

- Espern har latt spora ved stasjonen ligge i den høyden de har i dag, og flytta plattformene 100 meter østover.

- Vi ønsker å senke sporene en meter ved stasjonen, men lar plattformene ligge der de ligger.

- Fra enden av plattformen foreslår Espern å gå ned med tre prosent nordover i 300 meter, mens vi går ned to prosent i 500 meter. Det fører til at de kommer raskere under vann i Hamarbukta, mens vi kommer under vann like utenfor tuppen av nåværende Skibladnerbrygge. Sundet inn til den nye og store Hamarbukta blir hos oss bare 120 meter bredt, med et dyp på to meter i vest.

- Espern foreslår at det kan bygges en terskel over bukta for å gi fast vannstand der inne og dermed skøyteis om vinteren. Det har ikke vi tenkt, for da kan en ikke bruke bukta til gjestehavn om sommeren.

- Espern har mer omfattende utbyggingsplaner enn oss med 10 etasjer høye blokker. Vi mener utbygging blir kommunens ansvar i samarbeid med andre.

- Hvis det blir tillatt med en skråning på sporene på tre prosent, vil også vårt alternativ bli bedre ved at vi kan la sporhøyden på stasjonen forbli som i dag, og i tillegg gjøre sundet inn til Hamarbukta 100 meter breiere.

Vi mener forslagene fra Espern Eiendom og kulvertgjengen er klart bedre enn det Bane NOR har lagt fram. De oppfyller Riksantikvarens og Fylkesmannens krav om senket kulvert med vannspeil i Hamarbukta og har ingen bebyggelse. Derfor kan de være avgjørende bidrag til et kompromiss som verner strandsonen og sikrer den historiske kontakten mellom Hamar og Mjøsa.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke