17. sep
 
Andre land har korte vintre

Publisert: 26.okt.2017 14:03
Oppdatert: 26.okt.2017 14:17

Jeg vet ikke om jeg skal føle meg smigret over at en skribent av Torstein Hervlands kapasitet 27. september bruker av sin tid til å kommentere mine innlegg om lys på E6. Han uttaler seg om mye og har rede på mye, men noen ganger glipper det nok litt. Jeg takker for at han synes mine innlegg gir god og saklig informasjon, men han reflekterer ikke nok over hva som er god ressursforbruk.

Jeg ikke hvem Hervland er, men jeg antar han er herre med 75 % bonus og hastighet rundt 60 km i bil. Jeg ser han foreslår at hastigheten automatisk blir satt ned til 60 km etter mørkets frembrudd. Det høres fint ut det fra en trygg sofakrok. Det er foretatt fartsmålinger i 2010 i ei 100 km sone. Der sank gjennomsnittshastigheten ned til 89 km ved snøfall. Dersom forslaget hadde vært aktuelt, hadde det ikke blitt lys. Det er faktisk lovlig å kjøre i 60 på nærlys, men det er ikke lov å kjøre i 110 på nærlys.

Det er riktig at vi skal tenke på ressursforbruket ved bruk av lys. Vi må evne å se ressursene på flere områder. Ressurser kan brukes på mange vis. Noen kan brukes forebyggende. Andre kan brukes til å reparere. Det er bedre å bruke ressursene til forebyggende. Lys er forebyggende. Jeg er ikke sikker på om han har kjørt strekningen Dal –Kolomoen i snøvær eller regn i mørke. Ettersom han uttaler seg som han gjør.

Statens vegvesen har regnet ut at ei ulykke, der en blir drept og en skadet, påfører samfunnet en kostnad på 40 millioner. Vi kan anlegge og drifte mange meter med veibelysning for bare det ei ulykke koste.

Han trekker fram at andre land ikke har lys. Det er helt på jordet. Mange land har lys på motorveg. Andre land har korte vintre. De har ikke snø og saltproblemer. Ofte ligger kjørebanene med litt avstand, så folk blir ikke blendet av møtende biler selv om de kjører på fjernlys.

Nå er det bestemt at nye E6 skal forebygge ulykker med full belysning. Nå venter jeg bare på et svar fra Vegdirektoratet hva de vil gjøre med strekningen Dal til Kolomoen. Der har de ei fartsgrense som gjør deg til lovbryter om hastigheten ikke senkes til 60 km når du kjører på nærlys. Dette var et prøveprosjekt som ikke holdt mål. Dette må de gjøre noe med. Det blir spennende å se når det kommer noe svar.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke