hacklink
buy instagram followers
19. sep
Illustrasjon: Slik visualiserer Jernbaneverket bru over Hamarbukta, i ett av de to vestlige alternativene. Uansett trasé blir det mange år med anleggstrafikk i byen, skriver Knut Fangberget.
 
Anleggstrafikk til besvær?
Jernbanedebatten: Vi husker anleggstrafikken rundt bygging av kulturhus, parkeringshus på Vestre Torg, Stortorget og Strandgata.

Publisert: 16.sep.2016 04:01
Oppdatert: 16.sep.2016 10:49

Det var en belastning for byens innbyggere og næringsliv. Bygging av dobbeltsporet jernbane og ny stasjon i Hamar blir et mye større anlegg en det vi så langt har opplevd.

Vi har vel alle kjørt langs Mjøsa med bil eller tog og sett omfanget av bygging av nytt dobbeltspor fra Minnesund til Espa. Nå kommer dette snart til Hamar.

LES OGSÅ: Hva er best for barna? 

Jeg har sammen med de andre politikerne i Hamar spurt Jernbaneverket om å få en klar og visuell beskrivelse av anleggsperioden.

Det står beskrevet i alle fire trasé-alternativer i Fagrapporter for Veg og Konstruksjoner og Mulige deponiområder. Men dette er ikke lettlest, slik at det er enkelt å se omfanget.

Jernbaneverket beskriver anleggsfasen Hamar-Brumunddal å være ca. fem år for korridorene Vest og Øst fra høst 2019 til utgangen av august 2024.

I tillegg til dette skal det bygges i tilknytning til traseene, slik at det er grunn til å regne anleggsdrift flere år etter 2024.

Særlig for Korridor 1 Vest med kulvert, der det forutsettes bygget i kulvertområdet, vil det belaste bysentrum i kanskje så mye som ti år.

For Korridor 1 Vest er det foreslått deponi i Hamarbukta som skal fylle igjen og på Espern og Tjuvholmen.

Kulverten fra Hamar stasjon vil gå i kulvertgrøft i 1200 meters lengde fram til tunnelpåhugg rett før Maxi som vil kreve ekstra plass. Bredden på kulvertgrøfta anslås i anleggsfasen til mellom 18 til 56 meter, antagelig avhengig av grunnforhold underveis.

Det er også nødvendig med tunnelpåhugg og deponi ved Furuberget, men det er ikke avgjort hvor det kan legges.

For Korridor 3 Øst vil området ved Vikingskipet, kryssingen av Vangsvegen og gårdene Børstad og Tommelstad bli sterkt berørt i anleggsfasen.

Tunnelpåhugg kan komme vesentlig lenger sør enn på Tommelstad hvis jernbanen går raskere ned, dvs. 20 promille slik det er foreslått ved kulvert i Korridor 1 Vest. Det vil også spare mye dyrket mark.

For de to alternativene er det et sted mellom 1 og 1,5 millioner kubikk med masse som skal kjøres vekk og deponeres.

For Korridor 1 Vest vil det skje i byen, men i stor grad må det kjøres gjennom byen og til deponier lenger unna. For Korridor 3 Øst vil det ikke bli transport igjennom byen.

For begge alternativer må det tilføres anlegget betydelig ny byggemasse fra områder utenfor byen, delvis ved at tunnelmasse bearbeides og at ny masse transporteres utenfra. Volumet på dette er nesten like mye som det som kjøres ut.

Jeg mener det er viktig for oss i kommunestyret å få en skikkelig oversikt over omfanget av anleggsfasen i de ulike alternativene, siden det vil påvirke byen over en lang periode. Jeg vil tro at mange av oss vil tillegge dette vekt i valg av korridor.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke