hacklink
18. sep
 
Apropos særinteresser i jernbanedebatten
Som et apropos til særinteresser i jernbanedebatten, må det vel være lov å minne radarparet Audun Jensen og Jan Larsen om at det faktisk er de som representerer den største særinteressen.

Publisert: 10.nov.2015 04:00
Oppdatert: 10.nov.2015 08:34

Så sær er interessen deres at når de går rundt og ber om underskrifter for deres sak, så oppnår de 259. Det er 8,6 promille av Hamars befolkning det. Etter deres eget utsagn, skal det også være mange ungdommer inne blant de 259. Vi kan således anta at særinteressen deres har oppslutning blant en enda mindre andel av husstandene i Hamar.

Les også: Hvorfor støtter HA særinteresser? 

Så innmari sær er interessen at de til og med er helt uenig med sin egen paraplyorganisasjon, Samarbeidsutvalget for Velforeninger i Hamar. SUV har nemlig i en 44 siders lang høringsuttalelse til Jernbaneverkets planprogram forkastet både korridor vest og midt, og bare beholdt korridor øst, den Jensen og Larsen ikke vil ha. Så ekstremt sære er interessene deres at de som ikke er enige med dem, blir stemplet som respektløse og syke.

Vel prøver de å skjule sin særinteresse ved å kaste inn både jordvern og hensynet til Åkersvika. Dette gjennomskues ganske lett da vi ikke har sett noen av de to herrer på barrikadene da matjord og våtmarksområder er bygd ut til andre formål tidligere, og som ikke har berørt dem.

Som et siste desperat forsøk kaster de så til slutt inn tidsplanen, og frykten for at dobbeltsporet ikke skal nå Hamar innen 2024. Og i lederartikkelen i HA får de med seg sjefredaktøren på at tidsplanen må være overordnet trasévalget.

Men på det tidspunktet lokalpolitikerne i Hamar skal gi sin preferanse for jernbanetrase gjennom en kommuneplan, hvem kan da med 100 prosent garanti love at dobbeltsporet er i Hamar i 2024? Jo, i likhet med nytt sykehus, er det sikkert mange som kan love det, men ingen som kan holde det. Og når 2024 kommer og det kan vise seg at det ikke er noe dobbeltspor til Hamar, skal de lokalpolitikerne som er ført bak lyset, da kreve omkamp?

Mer enn å være så opptatt av hvordan Hamar er i 2024, tror jeg vi må tenke litt på hvordan det skal se ut her i 150 år etter 2024 også. Det er det nok mange faktorer som er overordnet trasevalget gjennom Hamar. Viktigste faktoren er kanskje hvor i landet det er størst behov for dobbeltspor, hvor effektivt det er, og hvor det har best inntjening.

Selvsagt er utbyggingskostnader et element i effektivitet og inntjening, men vel så viktig er passasjertallet. Det viktigste vi hedmarkinger kan gjøre for å få dobbeltsporet hit så raskt som mulig, er således å ta toget så ofte vi kan. Og vi må skape et Hamar med gode muligheter for vekst og utvikling, som vil trekke nye innbyggere og togpassasjerer til byen. Det er dette som er overordnet trasevalget.

Og det er noen av oss som ikke har noen særinteresser i noen trase, men som har en mening om saken ut i fra tanken om hva som er best for byens framtid.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke