hacklink
18. sep
Jernbane: Fra venstre Erna Solberg, Jan Tore Sanner og Jon Georg Dale under sin pressekonferanse på Skibladnerbrygga i Hamar. Foto: Mikkel Torpen Hokstad
 
Aps jernbanebløff
Jernbanedebatten: Hva en rødgrønn regjering foretrekker er ren bingo. Hva en borgerlig regjering foretrekker er krystallklart, skriver Kristian Tonning Riise.

Publisert: 22.aug.2017 13:20
Oppdatert: 22.aug.2017 14:20

Å forsøke å fremstille de ulike regjeringsalternativene som likestilt når det gjelder jernbanesaken er en gedigen bløff som Hedmark Aps Anette Trettebergstuen ikke bør slippe unna med.

Det er spennende å legge merke til Hedmark Arbeiderpartis plutselige engasjement for jernbanesaken. Vi som har ivret for jernbanefri strandsone i mange år har nemlig etterlyst engasjement fra Ap. Det har knapt vært mulig å spore. I den grad det har vært noe engasjement, så har det stort sett vært forbeholdt gamle travere som har ivret for Vest.

Ellers har både Hedmark og Hamar Ap vært lunkne tilhengere av Vest, inntil nå nylig når de plutselig har slengt seg på Øst-toget i fare for å miste stemmer. Det er selvsagt fint at Hedmark Aps førstekandidat til Stortinget, Anette Trettebergstuen, sier at hun nå foretrekker Øst og at Ap-leder Jonas Gahr Støre sier at han ønsker å tillegge vedtaket fra Hamar kommunestyre vekt hvis han kommer i posisjon etter valget. Men det er grunn til å spørre seg hva slags engasjement et Ap i regjering vil ha for Øst og ikke minst hva slags engasjement Hedmark Ap vil ha overfor Ap sentralt.

Vi som har jobbet med jernbanesaken og Øst-alternativet i mange år nå, vet hva som skal til for å nå igjennom sentralt. Siden 2011 har knapt noen sentral politiker fra Høyre vært på besøk i Hamar-området uten at vi har sørget for at de fikk en innføring i jernbanesaken.

Etter at vi kom i regjering har heller ingen statsråd vært på besøk i Hamar-området, uten å få en grundig gjennomgang av Mjøsas historiske betydning for Hamar, hvordan nærheten til vannet er avgjørende for å forstå hele Hamars byutvikling og ikke minst en innføring i hvilke muligheter som åpner seg hvis man får frigjort områdene som opptas av jernbaneskinner i dag til ny byutvikling.

Det har vært et motbakkeløp å jobbe med denne saken, mot et Bane NOR som tidlig la stoltheten sin i Vest, og som siden har gjort sitt beste for å stikke kjepper i hjulene da det ble klart at Øst både var jernbaneteknisk mulig og sannsynligvis mye billigere også, dersom man gjennomfører det på en best mulig måte.

Det siste året har varaordfører Knut Fangberget og jeg vært på en ganske omfattende departementsturné. Jeg har ikke telling på antallet telefoner eller uformelle samtaler på diverse Høyre-konferanser. Og bare siden tilleggsutredningene kom i juni har Knut og jeg hatt flere møter med alle relevante departementer.

Nå ser vi endelig målstreken. Da statsminister Erna Solberg og kommunalminister Jan Tore Sanner personlig kom til Hamar for å slippe nyheten om at regjeringen er tilhenger av alternativ Øst, så var det en svært viktig seier. Trettebergstuen forsøker å fremstille det som en utsettelse at man ikke gjorde et endelig vedtak. Det er bare tull. Det er flere forhold som ikke er godt nok utredet til at regjeringen kunne ta en endelig avgjørelse nå, men fremdriften på saken er ganske god. Sanner slo selv fast at det som gjenstår ikke trenger å ta mer enn et par måneder.

Trettebergstuen har antakelig glemt hvordan det var da hennes eget parti satt i regjering sist. Da snakket man ikke om månedsvis, men årevis for å få utredninger på plass. Det er bare å se til E6-traseen gjennom Åkersvika som sto stille i alle år med rødgrønn regjering. Da vi kom til makten tok det seks måneder og så var avgjørelsen på plass.

Det er mange gode grunner til å stemme Høyre ved dette valget, men hvis jernbanesaken har betydning for hva du skal stemme, er det i hvert fall ingen tvil om hva man får med oss. På borgerlig side er alle partiene entusiastiske tilhengere av Øst.

På motsatt side har vi et Ap som var  tilhengere av Vest, men som nå er lunkne tilhengere av Øst. De vil mest sannsynlig måtte sitte i regjering med en kommunalminister fra Sp. Der har vi Trygve Slagsvold Vedum som nå har lagt sin prestisje i å gå for Vest. Verken Trettebergstuen eller noen andre kan altså gi noen garantier for hva en eventuell rødgrønn regjering vil. Det blir tautrekking mellom et svekket Ap og et styrket Sp.

Hva en rødgrønn regjering foretrekker i jernbanesaken er altså ren bingo. Hva en borgerlig regjering foretrekker er krystallklart.

Jeg skal ikke fortelle Knut Faldbakken hva han bør stemme. Det vet han best selv, men jeg kan i hvert fall love at en stemme til Hedmark Høyre er en stemme på en stortingsrepresentant som har vært engasjert i jernbanesaken i mange år, og jeg kommer ikke til å gi meg før Øst er på plass.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke