Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Avsnitt fra Bjørn Bækkelund: “Hamars bygningshistorie”

0
Publisert: 07.jun.2016 04:01
Oppdatert: 07.jun.2016 07:40

Da Stortinget i 1890 vedtok at Lillehammerbanen og forbindelsen over til Romsdalen skulle ha Hamar som utgangspunkt oppsto det problemer. Lokalbefolkningen ønsket å få en trase som gikk øst for byen over Børstad, Tommelstad, via Snarud gjennom Furnes til Brumunddalen. Arbeidsdepartementet og jernbanens hovedstyre satte seg imidlertid mot en slik løsning, ettersom denne traseen ville bli 3-4 kilometer lengre enn ei linje som gikk nordover langsmed Furnesfjorden. «Strandlinja» ble derfor vedtatt uten at de lokale kommunene fikk uttale seg. Skuffelsen var enorm, særlig i Vang og Furnes, men også på Hamar. Lokalpolitikerne vågde likevel ikke å opponere, av frykt for at ei ny Stortingsbehandling ville føre til at banen ble «flyttet» til vestsida av Mjøsa.

For Hamars vedkommende betydde Stortingsvedtaket at man måtte avfinne seg med ei linje som gikk fra stasjonen, gjennom nedre del av Victoriahagen, og enten fulgte strandlinja eller gikk på bru tversover vika til Høyensalodden. Da planen ble presentert under et folkemøte i handverkerforeningens sal var det i realiteten bare små justeringer som var mulig.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke