21. mai
SA NEI: Frp, H, KrF og V stemte i Stortinget i desember 2011 enten nei til dobbeltspor Espa-Minnesund eller for å utsette det på ubestemt tid.FOTO: ROLF BERNTSEN
 
B-partiene har bremset dobbeltsporet mye
Frp, H, KrF og V har gjort mye for å forsinke dobbeltsporet på Dovrebanen. Vil de nå slutte med det, er det svært gledelig.

Publisert: 07.des.2017 10:38
Oppdatert: 07.des.2017 10:53

De fire borgerlige partiene sjokkerte i Stortinget i desember 2011 hele Innlandet. Da sa Fremskrittspartiet nei til dobbeltspor Espa-Minnesund. Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti stemte for å utsette prosjektet på ubestemt tid. Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet brukte flertallet sitt for å få vedtatt og bygd den 17 km lange parsellen.

Da Stortinget i juni i år behandlet Nasjonal transportplan 2018-2029, sørget de fire B-partiene for at parsellen Åkersvika-Hamar ble flyttet fra indre til ytre intercity. Dermed blir det mye vanskeligere å få penger til dobbeltspor der, og faren for mer utsettelse øker kraftig I oktober måtte Bane Nor stoppe det forberedende arbeidet på Espa-Sørli og Venjar-Eidsvoll-Minnesund, og utsette vedtaket om anleggsstart på strekningene på ubestemt tid. Det skyldtes at regjeringa Solberg (H, Frp) i statsbudsjettet foreslo for lite penger til prosjektene.

I et svar til Anette Trettebergstuen (Ap) skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det tar tre år å tilleggsutrede og vedta ny banetrase i Hamar. 11. august lovte kommunalminister Jan Tore Sanner (H) at det skulle skje før jul i år.

Solvik-Olsen forsikrer i et svar til meg i HA 5. desember at regjeringa står på for å få dobbeltspor til Åkersvika i 2024. Han opplyser også at anleggsstart Venjar-Eidsvoll-Minnesund blir i 2018, men at byggearbeidet Espa-Sørli utsettes for å gjøres samtidig med Sørli-Åkersvika. Før opplyste han til Stortinget at anleggsstart Espa-Sørli ville bli i 2018.

Statsråden nevner ikke noe om når dobbeltsporet skal nå Hamar og legges videre nordover. Han ser ellers ut til å stå ved at den nye prosessen for dobbeltspor i Hamar tar tre år. Alt i alt hevder jeg derfor at det var rett av meg å skrive i HA 28.november at dobbeltsporet på Dovrebanen er i det blå. Jeg håper likevel Solvik-Olsen og B-partiene slutter å bremse dobbeltsporet her, og at jeg dermed tar feil.

Jeg minner om at Solvik-Olsen i innlegget i HA avviser at det går an å konkludere hastig i saken om ny bane. Det er et kraftig svar til blant andre ordfører Einar Busterud (BBL) som utrolig nok vil at regjeringa først skal vedta banetrase som prinsipp for så å utrede saken.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.