hacklink
buy instagram followers
19. sep
Figur: Dobbeltsporets trasé er tegnet lilla. Vest for Hamarbukta går den i underjordisk kulvert langs det gamle sporet. På det lyse partiet vest for A ligger den under vann. Den stiger østover og kommer opp på 8m-planet ved B. Ved C er den på høyden 127m, som er 57 cm over nivået for 200-årsflom. Fra C og østover er kulverten åpen. Vi har tegnet småbåthavna litt større enn i dag ved at vi har erstattet noe av dagens sporfylling med vann inn mot Strandgata og Stortorget.
 
Både bane vestover og jernbanefri strandsone
På orienteringsmøtet som JBV hadde i Hamar 1. juni fikk vi vite at JBV nå ikke var så strenge på kurvaturen til sporet nær stasjoner der toget stopper likevel.

0
Publisert: 10.jun.2016 04:00
Oppdatert: 10.jun.2016 08:38

Dette har gjort det mulig for gruppa vår å se på flere alternativer for kulvert vestover. Ved å føre sporet i en indre trasé mot småbåthavna oppnår vi at ytre del av Hamarbukta blir helt uberørt, og at Skibladner-brygga kan brukes som før. Inne i småbåthavna blir 38 meter av kulverten synlig ved sommervannstand, før den går under vann og gir et to meter dypt seilingsløp i vestkanten. Sundet inn til den indre Hamarbukta blir 100 meter bredt. I østkanten der kulverten kommer ut av skråningen ved 8-metersplanet, blir den 0,75 meter høy. Den kan dekkes med sand eller plen.

Kurvaturen forbi Hamarbukta gir en kurveradius på ca. 800m, noe som tillater tog å kjøre opp mot 120 km/t. Vi har i dette opplegget forutsatt at sporene synker langsomt vestover fra Espern til et nivå nær 125 moh. ved stasjonen. Nedstigningen til Hamarbukta er på 2 prosent, og må begynne like ved Jernbanerestauranten.

Ved denne løsningen må kulverten med det nye sporet krysse det gamle nedenfor Rolf Jacobsen-huset i stedet for ved Bryggeriet, slik JBV foreslår. Vestover langs Skappelsgate kan JBV senke kulverten videre slik at kulverttaket kommer minst 8m under bakken ved Bryggeriundergangen. Derfra går den inn i en fjelltunell til Jessnes.

Adkomst til Espern og Tjuvholmen kan gå som en forlengelse av Vangsvegen, over det nedlagte gamle sporet og over kulvertlokket, vest for punktet C. Slik får vi en vei i dagen uten høydebegrensninger.

Det er vanskelig å forstå at noen vil mene at denne løsningen berører strandsonen, og i alle fall er disse 38 metrene i Småbåthavna lite ødeleggende sammenliknet med ulempene ved be om utredning av øst-alternativet. En annen fordel med denne indre traseen er at en unngår graving forbi Koigen, selv om det selvsagt vil bli støy og vanskelige trafikkforhold under byggeperioden.

Men for at denne løsningen skal bli en realitet, må det forhandles med JBV. Der trengs det våkne folk som kjenner realitetene og kan være fleksible. Hamar kan på denne måten få dobbeltspor til fastsatt tid uten at byen eller strandsonen blir ødelagt. Men JBV vil sikkert insistere på å få flere boliger og arbeidsplasser nært stasjonen, og da kan kanskje en tettere utbygging av Espern og sporområdet være noe som kan erstatte blokkene i Hamarbukta?

Vi ønsker både en jernbanefri strandsone, stasjonen der den er, og sporet vestover under bakken og under Hamarbukta.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke