Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Ønsker: En sentrumsnær stasjon som bevarer Hamarbukta og gjenskaper kontaken med Mjøsa, skriver Holm, Børresen, Øygarden og Skipnes.
 
Både Vikingskipet og Mjøsa
Toget: Vi gjengir noen av de gode argumentene for å legge dobbeltsporet i vestlig trasé.

Publisert: 03.aug.2017 10:05
Oppdatert: 03.aug.2017 10:07

I en Facebook-diskusjon nylig ble vi også bedt om å komme opp med argumenter for Vest, og da endte vi på 17 gode argumenter, vi gjengir gjerne de viktigste her:

1. Vi får en sentral stasjon plassert nær byens største befolkningskonsentrasjon. Da vil flest mulig kunne komme til toget til fots, med sykkel eller kollektivt.

2. Bysentrum, som i dag er truet av «forørkning», vil beholde en av sine herligheter, og ikke bli utsatt for konkurranse fra et nytt sentrum 1,5 km lenger øst.

3. Omgivelsene for Vikingskipet blir ikke ødelagt, de får beholde sine parkeringsarealer, noe som er nødvendig for å få en levedyktig økonomi.

Vikingskipet vil med Øst bli liggende som en øy på sjøsiden av et plattformområde fire meter over dagens terreng. Plattformområdet vil gradvis stige nordover for å gå over Vangsvegen ved Flagstadelva. Her vil det bli enorme fyllinger.

Med sporet i vest vil Vikingskipet beholde sin plass som det viktigste fyrtårnet for Hamar-regionen.

4. Jernbanemuseet får sportilgang fra tunellen under Furuberget, og trenger derfor ikke flyttes ut av byen.

5. Den senkede kulverten vil komme så dypt at den vil berøre et minimalt antall bygninger, om noen i det hele tatt. Dette blir noe helt annet enn i Øst, hvor et stort antall boliger må rives, og mange plasskrevende næringsbygg må flyttes ut av byen.

6. Med Vest blir de veldrevne gårdene Børstad og Tommelstad bevart.

7. Ved å legge det nye dobbeltsporet på østsiden av det gamle over Åkersvika, kan plattformene flyttes tilbake dit de ligger i dag.

Hvis Bane Nor i tillegg velger vertikale krumningsradier som tillater tog å kjøre bare med 80 km/t, i stedet for 250 km/t gjennom stasjonen, kan kulverten over Hamarbukta senkes med ytterligere tre meter, og kulvertåpningen flyttes østover.

Da får vi et 100 meter bredt sund inn til Hamarbukta, med et to meter seilingsdyp i vestkanten. Vangsvegens forlengelse kan da bli den nye forbindelsen til Espern og Tjuvholmen.

8. Dersom Kommunaldepartementet i august velger Vest, med nye spor på østsiden av det gamle over Åkersvika, vil Hamarbukta bli reddet, og ved å fjerne Åttemetersplanet vil vi få en fin og sentrumsnær gjestehavn innenfor «moloen» som dannes av kulverten før den går under vannet.

En sentrumsnær jernbanestasjon som bevarer Hamarbukta og gjenskaper kontakten med Mjøsa slik de framgår av den gamle byplanen, vil bygge på sentrale sider ved byens identitet og historie og gi gode utviklingsvilkår i framtida.

I tillegg blir Vikingskipet bevart som det viktigste kjennemerket det tydeligvis er for regionen vår. Og i tillegg viser Bane Nors beregninger at dette ikke koster mer enn Øst!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke