Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Gardermoen: Offisielt åpnet 27. april.Foto: Gorm Kallestad , NTB scanpix
 
Bærekraftig luftfart

Publisert: 04.mai.2017 21:41
Oppdatert: 04.mai.2017 22:39

I Hamar Arbeiderblad torsdag ble det stilt spørsmål om nødvendigheten og konsekvenser ved utvidelsen av Oslo lufthavn – ledsaget av et bilde fra åpningen forrige torsdag hvor jeg som styreleder i Avinor AS, bosatt i Hamar, nevnes spesielt.

Norge har, heldigvis, en spredt bosetting, og vi har stor avstand til Europa. Dette gjør oss mer avhengig av flytransport enn andre land. Norge vokser i folketall og vi har en sterk utvikling i næringslivet – herunder norsk reiseliv. Der hvor vi flyr er vei og jernbane som oftest ikke et alternativ. Oslo lufthavn er dessuten vårt knutepunkt for Norges nært 50 lufthavner. Veksten på Gardermoen består derfor ikke bare i økt antall flyreiser, men også at vår hovedflyplass overtar for mellomlandinger på Kastrup (DK) og Arlanda (S).

Klimagassutslippene skal og må endres. Avinor er fullt klar over de klima- og miljøutfordringene luftfarten representerer. Innlandstrafikken utgjør om lag 2,5 prosent av Norges klimagassutslipp. Om man regner med utlandstrafikken, utgjør flytrafikken om lag fem prosent av utslippene.

Avinor eies 100 prosent av Samferdselsdepartementet, og våre oppgaver styres i stor grad av departementet. Det skal selvsagt ikke hindre oss i ta ansvar utenfor de pålagte oppgaver og plikter. I samspill med eier og flyselskaper mener vi i styret at Avinors ansatte er i front på løsninger som reduserer utslipp. Jeg vil særlig nevne arbeidet for biodrivstoff fra norsk massevirke, og en sterk fokus på elektriske fly.

Biodrivstoff ble sertifisert til bruk i sivil luftfart i 2009 og siden den gang er det gjennomført flere tusen sivile ruteflygninger på biodrivstoff. Innfasing av biodrivstoff vil bidra til at luftfartens klimagassutslipp flater ut og deretter reduseres, til tross for vekst. I henhold til beregninger gjennomført av Transportøkonomisk Institutt vil 20 prosent utslippsreduserende effekt av biodrivstoff, i tillegg til mer energieffektive fly, kunne sørge for at CO2- utslippene vil ligge omtrent på 2014-nivå i 2030, tross den økte trafikken.

De siste årene har det vært en rask utvikling av elektriske fly. En rekke aktører, inkludert Siemens, NASA og Airbus i Toulouse arbeider nå med utviklingen av elektriske fly til ordinære flyvninger med inntil 100 passasjerer og 100 mil. Avinor har unik infrastruktur for analyser og testing av el-fly, og vi vil delta med kompetanse og finansiell utviklingsstøtte. Avinor ønsker å legge til rette for denne type fly på norske innenriksruter i løpet av 10–15 år.

Summert mener jeg at norske flyselskaper og Avinor som lufthavneier gjør grep for bedring av klimaet. Det er også viktig og nødvendig for en bærekraftig utvikling av luftfarten.

Styreleder Avinor

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke