Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Baklengs inn i framtida
Jernbanedebatten i Hamar.

Publisert: 04.sep.2015 04:00
Oppdatert: 04.sep.2015 10:51

Jeg pleier ikke kommentere ytringer som kommer i etterkant av de signertartikler jeg skriver i HA, men her kommer et unntak.

Per Skarderud mener jeg er blitt konservativ og desillusjonert på lokaldemokratiets vegne, og at jeg nærmest misforstår hvem som til slutt vil ta den endelige avgjørelsen når det gjelder valg av trasé. Hvis det er konservativt å få dobbeltsporet til Hamar og Innlandet i 2024, så gjerne for meg.

Og hvis det er slik at det er ett fett for regionen om dette skyves ut i tid, la oss si en 20-25 år, eller som Skarderud formulerer det: «Hvis tidsplanen er hovedmotivet, er det bra å bli minnet om ordtaket ”hastverk er lastverk”, og dersom prisen skal være hovedargumentet er det slik at man får det man betaler for».

Dette er egentlig rene ord for penga: Kommer ikke dobbeltsporet i Øst- eller Midtalternativet, så vil vi ikke ha det. For det kan vel ikke være noen tvil om at både tidsaspektet og kostnadene ikke er underordnet i denne saken? Nærmest for uvesentligheter å regne?

Les også Kristiansens Signert-artikkel: Inntil døden skiller os ad

Mitt premiss nummer én har hele tiden vært dobbeltspor til Hamar i 2024. Jeg vil gå for dobbeltsporet, uansett hvor det måtte komme! Sett fra mitt ståsted har Per Skarderud valgt bort den mest sannsynlige traséen, og dermed redusert muligheten for framføring av dobbeltsporet i 2024 kraftig. Hvis et flertall i Hamar kommunestyret er enig med ham når øksa skal falle i 2016.

Da kan det bli slik, Per Skarderud, at enkeltsporet fra Hamar til Lillehammer vil gå der det går i 130 år til. Det var radikalt, det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke