16. sep
Illustrasjon: Skisse fra Bane Nor for alternativ vest gjennom Hamar med bru over Hamarbukta
 
Bane Nor har sluppet katten ut av sekken

Publisert: 19.jan.2017 21:11
Oppdatert: 19.jan.2017 23:07

Plansjef Lars Eide i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) uttaler til HA 17. januar, at fordi Hamar kommune har forkastet alternativ Vest med dobbeltsporet i kulvert under Hamarbukta og såkalt knutepunktsfortetning, så kan konsekvensen bli bru over Hamarbukta i stedet. Det vil bli et monstrum av ei bru, som «ingen» i Hamar ønsker, og som Riksantikvaren har reist innsigelse mot.

Bane Nor mener altså at det ikke er så viktig med knutepunktsfortetning likevel. Kanskje alternativ Vest med kulvert og knutepunktsfortetning var et skremme-skudd for å få gjennomslag for brualternativet? Det er det mange som har antydet.

Hamar kommunestyre har som kjent, nesten enstemmig vedtatt alternativ Øst med ny stasjon ved Vikingskipet. Hvis det blir løsningen, kan dagens stasjonsområde frigis til sentrumsfortetning med bolig- og næringsbebyggelse. Byen er i ferd med å dø og trenger større aktivitet i sentrum uten å ødelegge kontakten med Mjøsa. På dagens stasjonsområde er det nok plass til byutvikling for resten av dette århundret. Dermed kan man unngå nedbygging av matjorden på gårdene vest for E6. Dette er viktige poenger å ta med seg til Kommunaldepartementet.

Det er mørke skyer i horisonten. Klimakrisen er et faktum. I India er det satt varmerekord og på Svalbard smelter innlandsisen. Oljenæringen er i krise og arbeids-ledigheten øker. Det er usikkert om videreføring av dobbeltsporet nordover fra Hamar blir med i neste Nasjonal transportplan. Videreføringen må konkurrere med alle andre samferdselsprosjekter i landet. Kanskje rekker ikke bevilgningen lenger enn til å bygge frem til Åkersvika. Kanskje stanser byggingen på et jorde i Stange et sted.

Det vil være tragisk. Kommunestyret må holde fast ved den østre traséen, og de må forhandle med departementet om å føre dobbeltsporet frem til Åkersvika og bygge ny jernbanestasjon på Åkersvik-fyllingen – som første etappe. Inntil videre blir det enkeltspor nordover etter dagens trase. Se innlegg i HA 26. november 2016.

Stasjon i nordenden av Åkersvik-fyllingen er en mindre kontroversiell løsning enn stasjon ved Vikingskipet – som det ikke blir noe av før bevilgning til videreføring er på plass. Stasjonen blir noenlunde sentrumsnær, og sporene kan senkes og legges under Vangsvegen. Problemet med tilsving til Rørosbanen fra nord er marginalt og vil løse seg selv. Det vil etter hvert dukke opp treforedlingsbedrifter mange stedet i Sør-Norge, og da blir transportbehovet for tømmer og trelast et helt annet.

Og best av alt: Man unngår å båndlegge mer enn den østlige traséen. Og kommunen kan begynne å planlegge fremtidig byutvikling på dagens stasjonsområde.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke