hacklink
18. sep
 
Bane Nor kan ikke regne utgiftene to ganger

Publisert: 11.sep.2017 16:01
Oppdatert: 11.sep.2017 16:35

I Bane Nors utgiftsoppsett for «Øst» i Hamar har kostnader til tilsving økt fra 200 til 500 millioner kroner det siste halve året. Det er mulig at det koster så mye, men vi leser dette i HA 7. september:

«Godspakke Innlandet inneholder en «pakke av tiltak» på om lag 3,6 milliarder kroner i perioden 2018–2023. Dette omfatter blant annet:

– Elektrifisering av strekningen Kongsvinger–Elverum–Hamar

– Nye terminaler på Kongsvinger, Hauerseter (Gardermoen) og Rudshøgda

– Nye jernbanekryss (tilsving) ved Kongsvinger, Elverum og Hamar

– Kryssingsspor m.m.»

Når tilsving i Hamar er en del av godspakken, kan ikke Bane Nor regne det som en utgift for «Øst». Det blir svært misvisende og bygger opp under en mistanke om at Bane Nor ønsker å gjøre «Øst» dyrest mulig.

Vi forventer at Bane Nor selv bekrefter at tilsving for «Øst» i Hamar ikke skal regnes med i Inter City-kostnadene, særlig siden de selv i samme avis skriver at de er opptatt av å formidle fakta.

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke