15. sep
 
Bane Nor viser sitt sanne ansikt

Publisert: 19.jul.2017 13:18
Oppdatert: 19.jul.2017 13:20

I svarene fra planleggingssjef Lars Eide bekrefter han i sitt innlegg i HA at planleggingen, og grunnlaget for valg av trasè utenom vestre alternativ er gjort med harelabb, både kostnadsmessig og det nye momentet med at det er nødvendig med tre spor over Børstad-Tommelstad for å få en god nok løsning for godstrafikken.

I tillegg er kostnadsberegningen for en ny stasjon med parkering under sporene 1 milliard kroner. Her vil jeg vise til mitt innlegg i HA 17. juli og peke på den teknologiske utviklingen innen jernbaneutbygging og annen kommunikasjon som Bane Nor tydeligvis ikke har tatt inn over seg. For meg virker de «ensporet» og tviholder på sitt opprinnelig forslag. Vi planlegger vel for de neste 100 år?

Med dette har han holdt Kommunestyret, andre etater og befolkningen i Hamar for narr eller er dette nok ett forsøk på å svartmale øst-alternativet. Jeg tolker det som det siste da det etter mitt syn er utidig å komme med nye momenter i utbyggingen i sluttfasen av viktige beslutninger som i høyeste grad vil påvirke framtiden for mange innbyggere i Hamar.

Jeg vil til slutt oppfordre til å følge godt med i beslutningen om endelig valg av trasè foran høstens Stortingsvalg. Så langt er det ikke mange partier som fortjener våre stemmer her, men passer de ikke så er du med på å påvirke valget ved ikke å stemme også.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke