Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
BaneNOR spiller «Tenk på et tall»

Publisert: 15.aug.2017 13:22
Oppdatert: 15.aug.2017 13:22

I Jernbanedebatten så kommer BaneNOR med stadig nye tall. Senket kulvert i vest kostet plutselig ikke 1 milliard, men bare 100 millioner og tilsving i i øst ikke 200 millioner, men 500 millioner. Det er ganske påfallende at det opereres med veldig runde tall og selvfølgelig at tidligere estimater for øst oppjusteres og vest nedjusteres.

Et gedigent paradoks er at ingen utenom BaneNOR vet hvordan tallene fremkommer! Underliggende beregninger og forutsetninger er nemlig unntatt offentlighet. Det kan i prinsippet være ren tallmagi og ingen vil vite noe om det før anleggene er bygd og fasiten foreligger. Jeg med flere har bedt om å få mer informasjon om beregningene, men blitt blankt avvist med begrunnelsen at det ville kunne være negativt i forbindelse med senere anbudsprosesser.

BaneNOR har veldig lav troverdighet i sin prosjektering av jernbane om dagen og burde med fordel ha offentlig gjort mer detaljer om hvordan deres kalkyler fremgår. De økonomiske beregningene som er gjort av eksterne som del av konsekvensutredningen (KU) har langt større troverdighet. Eksterne rådgivere har ingen skjulte agendaer i form av eiendomsprosjekter og løpende driftsbudsjetter med direkte eller indirekte avhengighet. De priser det de er bedt om å prise og lever av sin troverdighet. De ville aldri risikere å bli tatt i manipulasjon av tall.

Nøyaktigheten i beregningene i KU taler sitt tydelige språk. Der er delsummene avrundet til nærmeste 10 millioner og ikke nærmeste 100 millioner. Bare det kan utgjøre ganske store forskjeller når det er snakk om mange delsummer.

Det «eierne» av BaneNOR, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet prøver med nylig sendte brev til Kommunal- og Modernisering Departementet er å gi BaneNOR mer tid til å fortsette tallmagien som ingen får innsyn i! Forhold relatert til parkering, logistikk og bygging/riving rundt knutepunkt er tilstrekkelig utredet allerede. Når det gjelder vestlig trasé har BaneNOR stadig henvist til senere planprosess for detaljer på disse områdene.

La oss håpe at det nå er nok narrespill og at et Høyre-styrt KMD makter å skjære igjennom.

Endre Krogsrud

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke